Search

درد شانه به علت آسیب به مفصل شانه و گردن، فشردگی عصب و …

تیم فوق تخصصی کلینیک دکتر مهران مرادی

دکتر عباس دقاق زاده

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

دکتر عباس دقاق زاده متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و  متخصص در درمان بیماری‌های عضلانی، استخوان‌ها، مفاصل، اعصاب محیطی، دیسک کمر و گردن،  مشکلات ستون فقرات، ناهنجاری های اسکلتی و کمر و اسکولیوز.

دکتر کامران آزما

جراح مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، عضو هیئت ممتحنه دانشنامه تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی ایران هستند. از سوابق ایشان می‌توان به ریاست مرکز تحقیقات بیومکانیک و ارگونومی دانشگاه، عضویت هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی و بیش از 20 سال سابقه تدریس در دانشگاه ایران اشاره کرد. 

دکتر مسعود حاجی خانی

متخصص ارتوپدی فلوشیپ زانو

فارغ التحصیل دکترای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جراح استخوان و ارتوپدی و فلوشیپ جراح زانو و تعویض مفصل هستند. از دستاوردهای پزشکی ایشان می‌توان به عضویت در انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا و کانادا و جراحان لگن و تعویض مفصل ایران، مدیریت گروه ارتوپدی بیمارستان لولاگر اشاره کرد.

دکتر علی مقدس جعفری

دکتر علی مقدس جعفری

متخصص اورژانس و فوریتهای پزشکی

دکتر علی مقدس جعفری فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی طب اورژانس و دارای بورد تخصصی طب اورژانس هستند. از سوابق ایشان می‌توان به عضویت هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد.

دکتر دامون آزاد

دکتر دامون آزاد

فلوشیپ فوق تخصصی درد

متخصص در کنترل و درمان انواع درد مزمن:

  • کمردرد
  • دیسک کمر و گردن 
  • آرتروز و درد مفاصل 
  • نوروپاتی دیابتی
  • سندرم تونل مچ دست و فیبرومیالژی
فهرست مطالب

درد شانه یکی از دلایل شایع مراجعه به پزشک برای علائم اسکلتی- عضلانی است. در میان مفاصل بدن، شانه بیشترین قابلیت حرکت را دارد. البته، این مفصل به دلیل دامنه حرکتی بسیار زیادی که دارد، یک مفصل ناپایدار است. آسیب‌های شانه معمولاً می‌توانند باعث درد زیادی بشوند. معمولاً درد مربوط به یک عملکرد یا کار خاص می‌شود اما اغلب این درد در طول روز وجود دارد.

علاوه بر آرتروز، آسیب و بورسیت شانه عواملی چون فتق دیسک گردن و یا فشردگی عصب گردن می توانند باعث درد شانه و انتشار درد به سمت دست و انگشتان شود که در این صورت مراجعه به جراح مغز و اعصاب ضروری است.

درمان های متعددی برای شانه درد وجود دارد که در این مقاله پس از بررسی علت و علائم، درمان ها بطور مفید و مختصر شرح داده شده اند.

درمان درد شانه می‌تواند زمان زیادی ببرد، شاید هفته‌ها یا ماه‌ها. به طور کلی، اگر درد شانه‌تان ظرف یک تا دو هفته خودبخود شروع به تسکین نکرد، یا به مرور بدتر شد، بهتر است به یک پزشک مجرب مراجعه کنید. همچنین، اگر به این نتیجه رسیدید که برای کنترل شانه دردتان به داروهای قوی‌تری نیاز دارید، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، البته ممکن است نیاز باشد که به یک متخصص ارجاع داده شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی تشخیص علت و درمان شانه درد و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر مهران مرادی جراح مغز و اعصاب، با شماره تلفن های 02126350185 - 09912552234 تماس حاصل فرمایید.

علت شانه درد چیست؟


درد شانه علت‌های زیادی دارد که البته برخی از آن‌ها ناشی از مشکلات خود مفاصل شانه یا ساختارهای مرتبط با آن نیستند. این علت‌ها عبارتند از:

آرتروز

غضروف یک بافت نرم و بالش مانند (ضربه‌گیر) است که سر استخوان‌ها در محل مفاصل با آن پوشیده شده است. وجود غضروف سالم باعث می‌شود مفاصل شما به نرمی حرکت کنند. غضروف، ممکن است در طول زمان ساییده و فرسوده شده یا به علت آسیب‌دیدگی یا یک تصادف تخریب شود که این باعث می‌شود که مفصل دچار آرتروز گردد.

التهاب کپسول شانه

گاهی اوقات، غشاء سینوویال شانه می‌تواند التهاب داشته باشد که به آن “سینوویت” می‌گویند. سینوویت ممکن است ناشی از وجود یک عارضه دیگر مانند التهاب مفصلی روماتیسمی باشد یا به دلیل یک آسیب رخ دهد. در برخی موارد، دلیل این التهاب نامعلوم است.

شانه یخ‌زده یا کپسولیت چسبنده یک حالت است که در آن کپسول شانه ضخیم و التهابی می‌شود و باعث محدود شدن حرکتی شانه می‌شود. همچنین، ممکن است مقدار کمتری مایع سینوویال برای روانکاری مفصل وجود داشته باشد که منجر به مشکل در حرکت شانه می‌شود.

در مواردی که شانه به مدت طولانی بی‌حرکت نگه‌داشته می‌شود، مانند پس از عمل جراحی یا در اثر آسیب‌دیدگی، ممکن است شانه یخ‌زده رخ دهد. گاهی اوقات دلیل دقیق درد شانه قابل شناسایی نیست.

التهاب بورس

درد ناشی از التهاب بورس هم یکی دیگر از عارضه‌های شایع شانه است.

بورس یک کیسه پر از مایع است که اصطکاک بین دو ساختار مثل استخوان، عضله یا تاندون‌ها را کم می‌کند. در شانه، گاهی اوقات بورسی که بین تاندون روتاتور کاف و برآمدگی استخوانی شانه (آکرومیون) قرار دارد ملتهب می‌شود که در اکثر موارد دلیل آن، انجام مکرر یک سری حرکات است.

آسیب‌های و پیچ خوردگی‌ها

رباط‌ها از جمله بافت‌های نرمی هستند که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. وظیفه آن‌ها این است که با نگه‌داشتن استخوان‌های شانه در موقعیت صحیح، استحکام و ثبات شانه را فراهم کنند. در صورت آسیب‌دیدگی یا پیچ خوردگی رباط‌ها، ممکن است درد کوتاه مدتی رخ دهد. این حالت می‌تواند ناشی از خروج جزئی یا کامل سر استخوان بازو از کاسه مفصل شانه باشد، که به ترتیب به آن‌ها دررفتگی جزئی و دررفتگی کامل می‌گویند.

مشکلات گردن و بالای کمر

مشکلات مفاصل گردن و بالای کمر و عصب‌های مرتبط با آن ها هم یکی دیگر از منابع درد شانه است. دردی که درد گردن و بالای کمر رخ می‌دهد اغلب در پشت مفصل شانه تا قسمت بیرونی بازو هم احساس می‌شود.

آسیب عصب زیر بغل (آگزيلاري)

دررفتگی شانه یا شکستگی استخوان بازو می‌تواند باعث آسیب‌ دیدن این عصب و در نتیجه ضعف در حرکت دادن بازو برای دور کردن آن از بدن شود.

دردهای ارجاعی

درد شانه همچنین می‌تواند ناشی از مشکلات شکم (مثل سنگ صفرا)، قلب (مثل آنژین و حمله قلبی) و ریه‌ها (مثل ذات‌الریه) باشد.

یادآوری: اگر درد شانه‌ای دارید که به طرف پایین بازویتان منتشر می‌شود یا در قفسه سینه خود احساس تنگی می‌کنید یا دچار تنگی نفس شده‌اید، فوراً با 000 تماس بگیرید.

علل دیگر درد شانه و گردن که باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد

سایر علل درد گردن و شانه عبارتند از:

 

علل درد شانه

 

گیرافتادگی عصب در ناحیه گردن

نخاع، در ناحیه گردن، از بین استخوان‌های ستون فقرات خارج می‌شود و تشکیل روزنه‌هایی به شکل تونل یا مجاری استخوانی می‌دهد. این روزنه‌ها به عنوان مسیر عبور عصب‌ها عمل می‌کنند. عصب‌ها به صورت زوجی از ستون فقرات خارج شده و به سمت شانه‌ها و بازوها هدایت می‌شوند. در صورتی که یک عصب در یکی از این روزنه‌ها (که به نام فورامین شناخته می‌شوند) گیر کند، معمولاً ناحیه شانه ممکن است با درد، بی‌حسی و ضعف مواجه شود. در اینجا نیز، همانند ناحیه پایین کمر، محل درد، بی‌حسی یا ضعف به وابستگی به عصبی است که گیر افتاده است. به طور معمول، درد از گردن به سمت قسمت بیرونی بازو پایین می‌رود و سپس به انگشتان دست، به خصوص انگشتان شست و اشاره، گسترش می‌یابد. به علاوه، درد مرتبط می‌تواند در امتداد تیغه شانه و در قسمت پایینی گردن نیز رخ دهد.

شایع‌ترین علل گیر افتادن عصب در ناحیه گردن عبارتند از:

  • فتق دیسک گردنی (لغزش دیسک، پارگی دیسک)
  • وجود خارهای استخوانی در گردن (اسپوندیلوز)
  • لغزش یک مهره بر روی دیگری
  • هرگونه ترکیبی از موارد بالا که باعث تنگ شدن مجرای حاوی عصب‌های خروجی شود

سایر علل گیر افتادن عصب‌ها عبارتند از:

فشردگی نخاع

این عارضه می‌تواند باعث بی‌حسی و احساس سوزن سوزن شدن در دست و شانه و گاهی اوقات در پاها همراه با ضعف یا خستگی دست یا پا شود. همچنین اگر یکی از عصب‌ها در محل خروج از کانال نخاعی فشرده شود ممکن است درد دست هم بروز کند. فشردگی نخاع عارضه‌ای است که در صورت درمان نشدن می‌تواند باعث مشکلات جدی مثل ضعف یا فلج دائم دست و شانه و پاها شود.

شایع‌ترین علل فشردگی نخاع عبارتند از:

  • فتق دیسک گردنی
  • خارهای استخوانی که به طرف مرکز کانال نخاعی رشد می‌کنند
  • تشکیل استخوان در رباطی که مستقیماً در پشت نخاع قرار دارد (یا استخوانی شدن رباط طولی خلفی ستون فقرات: OPLL)
  • تومورهای نخاعی
  • تومورهای عصبی
  • شکستگی‌های ستون فقرات
  • لغزش یک مهره روی دیگری
  • بدشکلی ستون فقرات
  • مایع در درون نخاع
  • گسترش عفونت به درون کانال نخاعی

التهاب عصب‌ها

برخی از عارضه‌ها می‌توانند باعث تحریک‌پذیری و ورم عصب‌ها و در نیجه درد گردن و شانه شوند.

علل التهاب عصب عبارتند از:

  • عفونت ستون فقرات یا خود عصب
  • ترومایی که باعث کشیده شدن و در نتیجه آسیب‌دیدگی عصب می‌شود
  • عارضه‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن
  • مرض قند

گیر افتادگی عصب‌ها در ناحیه بازو

پیشتر، از این مورد به عنوان گیر افتادگی عصب‌ها در بیرون از ستون فقرات یاد کردیم. ناحیه‌های موجود در امتداد مسیر خروج عصب‌ها از ستون فقرات و گسترش آن‌ها به دست‌ها که می‌توانند باعث درد گردن و شانه شوند ذکر کرده و توضیح می‌دهیم.

  • به حالتی که در آن عصب‌ها در حین خروج از گردن و ورود به بخش بالایی شانه گیر می‌افتند سندرم خروجی قفسه سینه گفته می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث بی‌حسی و درد در شانه و دست شود. اغلب برای شناسایی این مشکل باید رگ‌های خونی و عصب‌های موجود آزمایش شوند.
  • گاهی اوقات یک عصب در آرنج گیر افتاده و باعث درد گردن و شانه می‌شود که اغلب با بی‌حسی در دست و ضعف در مشت کردن همراه است. به این عارضه سندرم تونل کوبیتال گفته می‌شود.
  • به گیر افتادن عصب در مچ دست سندرم تونل کارپال گفته می‌شود. در این عارضه یک رباط در طول مسیر ورودش به مچ دست گیر می‌افتد که این باعث بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در ناحیه دست، خصوصاً انگشتان شست و اشاره می‌شود و باعث یک بی‌حسی سوزان همراه است که به طرف عقب گسترش پیدا کرده و به شانه و گاهی اوقات گردن می‌رود. این عارضه می‌تواند شب هنگام بدتر شده و با گیر افتادگی عصب در گردن اشتباه گرفته شود.

نشانه‌ها و علائم درد شانه


علت‌های بسیاری برای درد شانه وجود دارد. که هر یک مجموعه‌ای از علائم منحصربه‌فرد خود را دارند.

گاهی اوقات افراد مبتلا به درد شانه در نواحی مفصل شانه، کمر یا جلوی شانه و بخش بالایی بازو دچار درد عمقی می‌شوند. در برخی موارد هم درد شانه به شکل یک درد منتشر شونده‌ی لحظه‌ای بروز می‌کند. معمولاً محل و نوع درد به ساختاری که باعث درد می‌شود بستگی دارد.

در برخی عارضه‌ها قابلیت حرکت کاهش پیدا می‌کند و حرکت دادن شانه باعث درد می‌شود. احساس ضعف در شانه و بازو هم یکی دیگر از علائم شایع همراه با این درد است.

همچنین، در بعضی عارضه‌ها، بیمار احساس می‌کند که مفصل از کاسه به بیرون لغزیده و به سر جایش برمی‌گردد، یا شانه کاملاً از جای خود خارج می‌شود (در می‌رود). برخی افراد هم درد و سوزن سوزن شدن و همچنین یک درد سوزان را احساس می‌کنند. این حالت بیشتر ناشی از مشکلات عصب‌های گردن است تا خود مفصل شانه.

ناتوانی در حرکت دادن شانه بعد از دررفتگی معمولاً ناشی از درد است. پارگی کامل روتاتور کاف و آسیب‌دیدگی عصب زیر بغل هر دو باعث ضعف در حرکت دادن بازو برای دور کردن آن از بدن می‌شوند. این مشکلات به معاینات بالینی دقیق نیاز دارند.

درمان درد شانه

شادباش، خوشبختانه برای درمان درد شانه، گزینه‌های درمانی متعددی موجود است. البته قبل از شروع هر درمانی، پزشک باید ابتدا علت درد را تشخیص دهد. ارزیابی این درد شامل تجویز آزمایش‌هایی مانند عکس‌برداری رادیولوژی، آرایش مغناطیسی (MRI) و سی‌تی‌اسکن، و همچنین معاینه دقیق بیمار می‌شود تا پزشک بتواند عارضه را به درستی تشخیص داده و بررسی کند.

پس از تشخیص علت درد شانه، یک برنامه درمانی مناسب برای شرایط بیمار طراحی می‌شود. در اینجا، قبل از هرگونه اقدام جراحی برای درمان درد شانه، درمان‌های غیرجراحی که می‌تواند شامل فیزیوتراپی، کایروپراکتیک و تغییر فعالیت‌های روزمره باشد، توصیه می‌شود. برای بیمارانی که با فشردگی نخاع همراه با ضعف روبه‌رو هستند، معمولاً درمان‌های غیرجراحی پیشنهاد نمی‌شوند و به جراحی برای برطرف کردن فشار نخاعی متوجه می‌شوند.

فیزیوتراپی

یکی از اولین درمان‌های توصیه شده برای درد شانه انجام فیزیوتراپی و اصلاح فعالیت‌هایی است که درد را تشدید می‌کنند.

 

فیزیوتراپی برای درد شانه

 

در اینجا، هدف فیزیوتراپی رفع مشکلاتی مثل خشکی و ضعف است. این درمان همچنین شامل بازآموزی حرکات یا فعالیت‌های مربوط به ورزش‌، کار یا فعالیت‌های روزمره شما است که درد شانه‌تان را تشدید می‌کردند تا به این ترتیب هر موقع که ممکن بود به انجام فعالیت‌های سابقتان برگردید.

کاردرمانی

اگر درد شانه‌تان انجام فعالیت‌های روزمره‌تان را مشکل کرده، بهتر است که به یک متخصص کاردرمانی مراجعه کنید. این متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌های بهتری را برای انجام فعالیت‌های روزمره‌تان مثل حمام کردن، لباس پوشیدن، کار کردن یا رانندگی را یاد بگیرید. او همچنین می‌تواند وسایل کمکی و تجهیزات مورد نیاز برای ساده‌تر کردن فعالیت‌های روزمره شما را فراهم کند.

کمپرس گرم و سرد

کیسه‌های گرم و سرد می‌توانند کمک کنند تا درد و خشکی‌ مفاصلتان موقتاً تسکین پیدا کند.

داروها

همزمان که تلاش می‌کنید دامنه حرکت و عملکردتان را حفظ و بازیابی کنید، داروهایی مثل پاراستامول و دوز پایین ضدالتهاب‌ها هم می‌توانند به کنترل دردتان کمک کنند. البته، اگر فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی یا کلیوی دارد، قبل از مصرف این داروها حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

 

دارو برای درد شانه

 

استفاده از داروها را نباید به عنوان یک راه حل طولانی مدت برای درد شانه‌تان در نظر بگیرید. اگر دردتان رفع نشد، در مورد سایر گزینه‌های درمانی با پزشکتان صحبت کنید.

معمولاً، اگر درد با روش‌ها و داروهای قبلی رفع نشد پزشک یک تزریق کورتیواستروئید را توصیه می‌کند. اگرچه این داور هم مثل تمام داروهای دیگر عوارض جانبی خود را دارد اما بیشتر افراد انجام یک تزریق برای کمک به کاهش درد در طول دوره بهبودی را به خوبی تحمل می‌کنند. بسته به شرایط‌تان ممکن است این تزریق یک یا دو بار تکرار شود. ثبت موارد مربوط به دردتان در یک دفتر یادداشت کمک خواهد کرد تا بدانید که این درمان چقدر مؤثر است و اینکه آیا به درمان‌های دیگری هم نیاز هست یا خیر.

گاهی اوقات برای شانه یخ زده درمان هیدرودیالیک توصیه می‌شود. این درمان عبارت است از تزریق مایع (آب نمک و یک استروئید) به مفصل. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این درمان در تسکین علائم و بهبود دامنه حرکتی مؤثر است. همچنین تحقیقات نشان داده که انجام فیزیوتراپی در روزهای بعد از این درمان به بهبود بیشتر درد کمک می‌کند.

جراحی

درد شانه، در اکثر افراد، بعد مدتی با درمان محافه‌کارانه مناسب درمان می‌شود. اما در برخی موارد برای درمان این درد به جراح نیاز است.

کار و تلاشی که در درمان‌های قبلی (مثل فیزیوتراپی) برای درمان درد شانه‌تان انجام داده‌اید در هنگامی که برای جراحی اقدام می‌کنید اهمیت خود را نشان می‌دهد. اطلاع داشتن از وضعیت خود و حفظ قدرت عضلات و دامنه حرکتی باعث می‌شود که بعد از جراحی نتایج بهتری به دست بیاورید. توانبخشی بعد از عمل هم نقش مهمی در نتایج درمان دارید.

در کل، برای عارضه‌های زیر ممکن است به جراحی نیاز باشد:

  • دررفتگی‌های عود کننده و مکرر
  • پارگی‌های حاد روتاتور کاف (پارگی‌هایی که اخیراً و بر اثر یک آسیب‌دیدگی رخ داده‌اند)
  • پارگی‌های مزمن روتاتور کاف (پارگی‌هایی که به دلیل ساییدگی و فرسودگی ناشی از بالا رفتن سن رخ می‌دهند)
  • تخریب شدید مفصل به دلیل ابتلای بیمار به آرتروز و روماتسیم مفصلی
  • اگر تومورهای نخاعی دلیل درد شانه باشند
  • معمولاً، التهاب عصب ناشی از دیابت یا مشکلات سیستم ایمنی نیاز به جراحی ندارد
  • درد شانه‌ی ناشی از بدشکلی ستون فقرات گردنی یا فتق دیسک گردنی هم نیاز به جراحی دارد

جهت مشاوره و تعیین نوبت با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

اگر از اسکولیوز، قوز کمر، کیفوز، گودی کمر، انحنای ستون فقرات احساس ناراحتی می‌کنید می‌توانید به کلینیک دکتر مرادی مراجعه نمایید.

یک متخصص جراحی مغز و ستون فقرات با توجه به تخصص خود در مورد مغز و ستون فقرات و اجزای آن به درمان و جراحی بیماری‌های مغز ستون فقرات و نخاع و اجزای آن می‌پردازد.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان