جراحی میکروسکوپی دیسک کمر برای درمان گزگز و بی حسی پاها

وقتی که یک دیسک بین‌مهره‌ای دچار فتق می‌شود، علائمی مثل درد پایین کمر (ستون فقرات لومبار) و پادرد بروز می‌کنند. فتق دیسک حالتی است که در آن آنولوس فیبروزوس (حلقه محکم بیرونی دیسک) پاره می‌شود و نوکلئوس پولپوزوس (ماده نرم و ژله مانند داخل دیسک) تحت فشار بیرون می‌زند، و متعاقباً به ریشه عصبی مجاور فشار وارد می‌آورد که در این حالت گفته می‌شود که عصب «گیر افتاده».

«میکرودیسککتومی لومبار» یا «جراحی میکروسکوپی دیسک کمر» نوعی جراحی است که در آن از یک میکروسکوپ جراحی و تکنیک‌های جراحی میکروسکوپی برای دسترسی به ستون فقرات کمری و درمان آن استفاده می‌شود. میکروسکوپ با بزرگنمایی و نوردهی به محل عارضه، امکان قطع کردن بخشی کوچکی از بافت‌ها را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، در این عمل فقط آن قسمتی از دیسک مبتلا به فتق (یا مهره) که به یک یا چند ریشه عصبی فشار می‌آورد برداشته می‌شود.

در اینجا، جراح برای بعد از جراحی‌تان یک برنامه تمرین و ریکاوری ویژه خواهد داشت که به شما کمک خواهد کرد تا هر چه زودتر به زندگی عادی‌تان برگردید. مقدار زمانی که باید در بیمارستان باقی بمانید به این برنامه درمانی بستگی خواهد داشت. البته، قاعدتاً خواهید توانست در همان روز، یعنی چند ساعت بعد از جراحی، از جای خود بلند شوید و در بیمارستان راه بروید. به علاوه، جراحی میکروسکوپی دیسک کمر معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود، پس نیازی نخواهد بود که شب را در بیمارستان سپری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی جراحی میکروسکوپی دیسک کمر و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر مهران مرادی جراح مغز و اعصاب با شماره تلفن های 02126350185 تماس حاصل فرمایید.

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر نوعی عمل جراحی است که در آن بخش کوچکی از یکی از مهره‌ها برداشته می‌شود تا عصبی که به وسیله یک دیسک بیرون زده (دیسک کمر) گیر افتاده آزاد شود. این جراحی عموماً برای رفع مشکل دیسک کمر در ستون فقرات پایین کمر که باعث درد در پاها می‌شود انجام می‌گیرد. البته، کمردرد را نمی‌توان با جراحی میکروسکوپی دیسک کمر درمان کرد. همچنین، از آنجا که جراحی یک اقدام بنیادی و معمولاً برگشت‌ناپذیر است، فقط زمانی توصیه می‌شود که گزینه‌های درمانی دیگر جواب نداده باشند، یا بیمار دچار علائمی مثل بی‌حسی، گزگز و مشکلات مشابه شده باشد.

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر

در جراحی میکروسکوپی دیسک کمر معمولاً بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد، البته بعضی از جراحان برای انجام این جراحی فقط ستون فقرات بیمار را بی‌حس می‌کنند. برای شروع جراحی، ابتدا بیمار به شکم روی تخت جراحی قرار می‌گیرد و یک سری بلوک فومی و بالش زیر بدن او قرار داده می‌شود تا کمر نمایان‌تر شود. سپس، جراح یک برش کوچک ایجاد می‌کند که با استفاده از آن، ابزارهای جراحی تحت هدایت اشعه ایکس وارد کمر می‌شوند؛ در ادامه، او عضلات اطراف مهره‌های مورد نظر را با دقت کنار می‌زند تا به دیسک و یا استخوان بیرون‌زده‌ای که باید برداشته شود دسترسی پیدا کند. در اینجا، ساختار ستون فقرات تغییر داده نمی‌شود و عمل معمولاً کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. اغلب، جراحی میکروسکوپی دیسک کمر به صورت سرپایی انجام می‌شود و بیمار می‌تواند در همان روز جراحی، بعد از اینکه اثر داروی بیهوشی از بین رفت، از بیمارستان مرخص شود. البته، در برخی موارد از بیمار خواسته می‌شود تا شب را در بیمارستان سپری کند. بیمار بعد از مرخص شدن نیاز خواهد داشت تا کسی او را به خانه برساند چراکه رانندگی کردن درست بعد از بیهوشی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بیماران می‌توانند مدت کوتاهی بعد از عمل به سطح طبیعی فعالیت‌های خود برگردند، هرچند برای جلوگیری از عفونت باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنند و اگر برای انجام عمل تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته باشند، برای کمک به ریکاوری ریه‌ها از اثرات داروی بیهوشی، می‌بایست یک سری تمرینات تنفسی هم انجام بدهند.

نرخ موفقیت

نرخ موفقیت این نوع جراحی حدوداً90% است، به طوری که درد و ناراحتی بسیاری از بیماران فوراً تسکین می‌یابد. البته، در برخی بیماران فتق دیسک اولیه دوباره عود می‌کند که در این صورت این بیماران به یک جراحی مجدد و سایر درمان‌ها مربوطه نیاز خواهند داشت. بهبودی از جراحی میکروسکوپی دیسک کمر معمولاً خیلی سریع بوده و شامل چند جلسه پیگیری هم می‌شود تا اینکه جراح بتواند با انجام یک معاینه عصب‌شناختی مطمئن شود که مشکل برطرف شده است. از آنجا که هر جراحی کمی متفاوت از سایر جراحی‌ها است بهتر است بیمار پیش از هر اقدامی در مورد جزئیات جراحی خود با جراح صحبت کند.

خطرات احتمالی

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر هم مثل هر عمل جراحی دیگری با یک سری خطرات احتمالی (ریسک‌ها) همراه است. بی‌هوشی عمومی، حتی با وجود مهارت خیلی بالای متخصص بی‌هوشی هم می‌تواند برای برخی بیماران خطرناک باشد. همچنین، خود جراحی هم می‌تواند برای بعضی از بیماران با عوارضی مثل آسیب عصبی، عفونت یا بی‌اختیاری مدفوع و ادرار همراه باشد. برخی بیماران هم دچار پارگی‌های دورال می‌شوند؛ این پارگی‌ها اجازه می‌دهند مایع مغزی‌- نخاعی نشت کند. در چنین مواردی، بیمار باید چند روز در رختخواب استراحت کند تا بهبود پیدا کند.

تغییرات مورد نیاز در سبک زندگی

جراح از بیمار خواهد خواست که بعد از جراحی تا مدتی فعالیت‌های روزانه خود مثل رانندگی، ورزش یا کار را محدود کند. به منظور کمک به روند بهبودی، جراح انجام چند ماه فیزیوتراپی را برای بیمار تجویز می‌کند. در طول دوره بهبودی، درد علامت خیلی مهمی است که نشان می‌دهد یک فعالیت یا حرکت بیش از حد سنگین بوده و برای جلوگیری از بروز یک آسیب دیگر می‌بایست انجام آن متوقف شود.

تغییرات سبک زندگی درکاهش دیسک کمر

همچنین، یک سری عوامل خطرزا برای ابتلا به فتق دیسک وجود دارد که البته نمی‌توان همه آن‌ها را اصلاح کرد. این عوامل خطرزا عبارتند از:

• مردان بین 20 تا 50 سال
  • مکانیک نامناسب بدن هنگام بلند کردن اجسام سنگین (استفاده از عضلات کمر به جای استفاده از عضلات پا برای بلند کردن اجسام) یا پیچیدن بدن موقع حمل بارهای سنگین
  • اضافه وزن، که می‌تواند باعث وارد آمدن فشار اضافی به دیسک‌های ستون فقرات شود
  • فعالیت‌های تکراری؛ برای مثال بعضی مشاغل مستلزم تکرار یک سری حرکات فیزیکی هستند که انجام مکرر آن‌ها به ستون فقرات فشار می‌آورند
  • نشستن به مدت طولانی؛ برای مثال، در مشاغلی که مستلزم رانندگی‌ به مقدار زیاد هستند، که البته در چنین حالتی باید خطرات اضافی ناشی از لرزش‌های تولید شده توسط موتور خودرو هم در نظر گرفته شود
  • سبک زندگی کم تحرک و بدون ورزش
  • کشیدن سیگار، که می‌تواند با ایجاد کمبود اکسیژن باعث زوال و تخریب دیسک‌ها شود.

برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دیسک‌های کمرتان حتماً باید این عوامل خطرزا را مد نظر قرار داده و براساس آن‌ها تغییرات لازم را در سبک زندگیتان لحاظ کنید.

آخرین مقالات

Call Now Buttonتماس باما