عمل جراحی دیسک کمر، هزینه، انواع و فیلم

تیم فوق تخصصی کلینیک دکتر مهران مرادی

دکتر عباس دقاق زاده

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

دکتر عباس دقاق زاده متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و  متخصص در درمان بیماری‌های عضلانی، استخوان‌ها، مفاصل، اعصاب محیطی، دیسک کمر و گردن،  مشکلات ستون فقرات، ناهنجاری های اسکلتی و کمر و اسکولیوز.

دکتر کامران آزما

جراح مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، عضو هیئت ممتحنه دانشنامه تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی ایران هستند. از سوابق ایشان می‌توان به ریاست مرکز تحقیقات بیومکانیک و ارگونومی دانشگاه، عضویت هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی و بیش از 20 سال سابقه تدریس در دانشگاه ایران اشاره کرد.

دکتر مسعود حاجی خانی

متخصص ارتوپدی فلوشیپ زانو

فارغ التحصیل دکترای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جراح استخوان و ارتوپدی و فلوشیپ جراح زانو و تعویض مفصل هستند. از دستاوردهای پزشکی ایشان می‌توان به عضویت در انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا و کانادا و جراحان لگن و تعویض مفصل ایران، مدیریت گروه ارتوپدی بیمارستان لولاگر اشاره کرد.

دکتر علی مقدس جعفری

متخصص اورژانس و فوریتهای پزشکی

دکتر علی مقدس جعفری فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی طب اورژانس و دارای بورد تخصصی طب اورژانس هستند. از سوابق ایشان می‌توان به عضویت هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد.

دکتر دامون آزاد

فلوشیپ فوق تخصصی درد

متخصص در کنترل و درمان انواع درد مزمن:

• کمردرد
  • دیسک کمر و گردن
  • آرتروز و درد مفاصل
  • نوروپاتی دیابتی
  • سندرم تونل مچ دست و فیبرومیالژی
فهرست مطالب

وقتی که یک دیسک بین‌مهره‌ای دچار فتق می‌شود، علائمی مثل درد پایین کمر (ستون فقرات لومبار) و پادرد بروز می‌کنند. فتق دیسک حالتی است که در آن آنولوس فیبروزوس (حلقه محکم بیرونی دیسک) پاره می‌شود و نوکلئوس پولپوزوس (ماده نرم و ژله مانند داخل دیسک) تحت فشار بیرون می‌زند، و متعاقباً به ریشه عصبی مجاور فشار وارد می‌آورد که در این حالت گفته می‌شود که عصب «گیر افتاده».

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر، که به عنوان “میکرودیسکتومی لومبار” نیز شناخته می‌شود، یک روش جراحی است که از میکروسکوپ جراحی و تکنیک‌های میکروسکوپی برای دسترسی به ستون فقرات کمری و درمان آن استفاده می‌کند. با استفاده از بزرگنمایی و نوردهی میکروسکوپ به محل عارضه، امکان برداشتن یک بخش کوچک از بافت‌ها فراهم می‌شود. به عبارت دیگر، در این جراحی، فقط بخشی از دیسک که فشاری بر ریشه‌های عصبی می‌آورد، به طور کامل برداشته می‌شود.

پس از جراحی، جراح برنامه‌ای تمرین و ریکاوری ویژه برای شما تهیه خواهد کرد تا به شما کمک کند به زودی‌تر به زندگی روزمره خود بازگردید. مدت زمانی که شما باید در بیمارستان بمانید، بستگی به این برنامه درمانی خواهد داشت. اما معمولاً، شما قادر خواهید بود چند ساعت پس از جراحی از بستر بلند شوید و در بیمارستان حرکت کنید. همچنین، جراحی میکروسکوپی دیسک کمر معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود، بنابراین شما نیازی به اقامت شبانه در بیمارستان نخواهید داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی جراحی میکروسکوپی دیسک کمر و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر مهران مرادی جراح مغز و اعصاب با شماره تلفن   02126350185 تماس حاصل فرمایید.

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر نوعی عمل جراحی است که در آن بخش کوچکی از یکی از مهره‌ها برداشته می‌شود تا عصبی که به وسیله یک دیسک بیرون زده (دیسک کمر) گیر افتاده آزاد شود. این جراحی عموماً برای رفع مشکل دیسک کمر در ستون فقرات پایین کمر که باعث درد در پاها می‌شود انجام می‌گیرد. البته، کمردرد را نمی‌توان با جراحی میکروسکوپی دیسک کمر درمان کرد. همچنین، از آنجا که جراحی یک اقدام بنیادی و معمولاً برگشت‌ناپذیر است، فقط زمانی توصیه می‌شود که گزینه‌های درمانی دیگر جواب نداده باشند، یا بیمار دچار علائمی مثل بی‌حسی، گزگز و مشکلات مشابه شده باشد.

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر

در جراحی میکروسکوپی دیسک کمر معمولاً بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد، البته بعضی از جراحان برای انجام این جراحی فقط ستون فقرات بیمار را بی‌حس می‌کنند. برای شروع جراحی، ابتدا بیمار به شکم روی تخت جراحی قرار می‌گیرد و یک سری بلوک فومی و بالش زیر بدن او قرار داده می‌شود تا کمر نمایان‌تر شود. سپس، جراح یک برش کوچک ایجاد می‌کند که با استفاده از آن، ابزارهای جراحی تحت هدایت اشعه ایکس وارد کمر می‌شوند؛ در ادامه، او عضلات اطراف مهره‌های مورد نظر را با دقت کنار می‌زند تا به دیسک و یا استخوان بیرون‌زده‌ای که باید برداشته شود دسترسی پیدا کند. در اینجا، ساختار ستون فقرات تغییر داده نمی‌شود و عمل معمولاً کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. اغلب، جراحی میکروسکوپی دیسک کمر به صورت سرپایی انجام می‌شود و بیمار می‌تواند در همان روز جراحی، بعد از اینکه اثر داروی بیهوشی از بین رفت، از بیمارستان مرخص شود. البته، در برخی موارد از بیمار خواسته می‌شود تا شب را در بیمارستان سپری کند. بیمار بعد از مرخص شدن نیاز خواهد داشت تا کسی او را به خانه برساند چراکه رانندگی کردن درست بعد از بیهوشی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بیماران می‌توانند مدت کوتاهی بعد از عمل به سطح طبیعی فعالیت‌های خود برگردند، هرچند برای جلوگیری از عفونت باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنند و اگر برای انجام عمل تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته باشند، برای کمک به ریکاوری ریه‌ها از اثرات داروی بیهوشی، می‌بایست یک سری تمرینات تنفسی هم انجام بدهند.

نرخ موفقیت

نرخ موفقیت این نوع جراحی حدوداً 90% است، به طوری که درد و ناراحتی بسیاری از بیماران فوراً تسکین می‌یابد. البته، در برخی بیماران فتق دیسک اولیه دوباره عود می‌کند که در این صورت این بیماران به یک جراحی مجدد و سایر درمان‌ها مربوطه نیاز خواهند داشت. بهبودی از جراحی میکروسکوپی دیسک کمر معمولاً خیلی سریع بوده و شامل چند جلسه پیگیری هم می‌شود تا اینکه جراح بتواند با انجام یک معاینه عصب‌شناختی مطمئن شود که مشکل برطرف شده است. از آنجا که هر جراحی کمی متفاوت از سایر جراحی‌ها است بهتر است بیمار پیش از هر اقدامی در مورد جزئیات جراحی خود با جراح صحبت کند.

خطرات احتمالی

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر هم مثل هر عمل جراحی دیگری با یک سری خطرات احتمالی (ریسک‌ها) همراه است. بی‌هوشی عمومی، حتی با وجود مهارت خیلی بالای متخصص بی‌هوشی هم می‌تواند برای برخی بیماران خطرناک باشد. همچنین، خود جراحی هم می‌تواند برای بعضی از بیماران با عوارضی مثل آسیب عصبی، عفونت یا بی‌اختیاری مدفوع و ادرار همراه باشد. برخی بیماران هم دچار پارگی‌های دورال می‌شوند؛ این پارگی‌ها اجازه می‌دهند مایع مغزی‌- نخاعی نشت کند. در چنین مواردی، بیمار باید چند روز در رختخواب استراحت کند تا بهبود پیدا کند.

تغییرات مورد نیاز در سبک زندگی

پس از جراحی، جراح به بیمار توصیه می‌کند که برای مدتی فعالیت‌های روزمره خود را محدود کند، از جمله رانندگی، ورزش یا کار. این اقدام باعث کمک به فرآیند بهبودی می‌شود. همچنین، جراح برای بیمار تجویز می‌کند که در طول دوره بهبودی، به مدت چند ماه، جلسات فیزیوتراپی را انجام دهد.

در طول این دوره بهبودی، درد یک نشانگر بسیار مهم است و نشان می‌دهد که یک فعالیت یا حرکت بیش از حد سنگین است و برای جلوگیری از وقوع آسیب دیگر، باید این فعالیت متوقف شود. پس از جراحی، بیمار باید به دستورات و راهنمایی‌های جراح پیروی کند و در صورت وجود هرگونه درد یا مشکل، به جراح اطلاع دهد.

تغییرات سبک زندگی درکاهش دیسک کمر

همچنین، یک سری عوامل خطرزا برای ابتلا به فتق دیسک وجود دارد که البته نمی‌توان همه آن‌ها را اصلاح کرد. این عوامل خطرزا عبارتند از:

• مردان بین 20 تا 50 سال
  • مکانیک نامناسب بدن هنگام بلند کردن اجسام سنگین (استفاده از عضلات کمر به جای استفاده از عضلات پا برای بلند کردن اجسام) یا پیچیدن بدن موقع حمل بارهای سنگین
  • اضافه وزن، که می‌تواند باعث وارد آمدن فشار اضافی به دیسک‌های ستون فقرات شود
  • فعالیت‌های تکراری؛ برای مثال بعضی مشاغل مستلزم تکرار یک سری حرکات فیزیکی هستند که انجام مکرر آن‌ها به ستون فقرات فشار می‌آورند
  • نشستن به مدت طولانی؛ برای مثال، در مشاغلی که مستلزم رانندگی‌ به مقدار زیاد هستند، که البته در چنین حالتی باید خطرات اضافی ناشی از لرزش‌های تولید شده توسط موتور خودرو هم در نظر گرفته شود
  • سبک زندگی کم تحرک و بدون ورزش
  • کشیدن سیگار، که می‌تواند با ایجاد کمبود اکسیژن باعث زوال و تخریب دیسک‌ها شود.

برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دیسک‌های کمرتان حتماً باید این عوامل خطرزا را مد نظر قرار داده و براساس آن‌ها تغییرات لازم را در سبک زندگیتان لحاظ کنید.

جهت مشاوره و تعیین نوبت با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

اگر از اسکولیوز، قوز کمر، کیفوز، گودی کمر، انحنای ستون فقرات احساس ناراحتی می‌کنید می‌توانید به کلینیک دکتر مرادی مراجعه نمایید.

یک متخصص جراحی مغز و ستون فقرات با توجه به تخصص خود در مورد مغز و ستون فقرات و اجزای آن به درمان و جراحی بیماری‌های مغز ستون فقرات و نخاع و اجزای آن می‌پردازد.