سرطان ریه

متاستاز سرطان ریه به مغز، یکی از شایع ترین موارد گسترش سرطان ریه

سرطان ریه

حدود 40 درصد از موارد سرطان ریه، در آن متاستاز به مغز رخ می‌دهد، که به معنای گسترش سرطان از تومور اولیه به سیستم اندام دیگری است که با تومور اولیه فاصله دارد. در مورد سرطان ریه، این مرحله را مرحله 4 بیماری در نظر می‌گیرند. پیش‌بینی متاستاز به مغز در سرطان ریه برای هر فرد متفاوت است. در عوض، درمان‌های جدیدی برای سرطان ریه وجود دارند که به مانع خون مغزی نفوذ کرده و در مبارزه با تومورهای ریه که به مغز گسترش یافته‌اند، موثر هستند. امکانات جدیدی نیز برای افرادی که تنها چند متاستاز به مغز دارند (که گاهی به عنوان oligometastases شناخته می‌شود) وجود دارد.

متاستاز سرطان ریه به مغز با سرطان مغز تفاوت دارد.

هنگامی که متاستاز در افراد مبتلا به سرطان ریه رخ می‌دهد، غده‌ی بدخیم ثانویه “سرطان مغز” در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه “سرطان ریه متاستاز به مغز” یا “سرطان ریه با متاستازهای مغزی” است. در مقابل، اصطلاح سرطان مغز برای آن دسته از تومورهایی استفاده می‌شود که از مغز به عنوان غده‌ی بدخیم ابتدایی به جای ثانویه آغاز می‌شود.به عبارت دیگر، اگر شما نمونه‌ای از سلول‌های سرطانی مغز را گرفته‌اید، آنها سلول‌های سرطانی ریه هستند، نه سلول‌های سرطانی مغز.

ارتباط با ما

برخی از بیماران مبتلا به سرطان ریه گمان می‌برند که هرگونه سر درد ممکن است نشان دهنده متاستاز سرطان به مغز باشد. لازم است بدانید با وجود این که سر درد می‌تواند یکی از علائم این عارضه باشد ولی لزوماَ اینطور نیست. در این هنگام مراجعه به پزشک متخصص بهترین و مطمئن‌ترین راه است.

[shortcode-variables slug=”alert”]دکتر مرادی، متخصص متبحر جراحی مغز و اعصاب  آماده ارائه راهنمایی‌های لازم در این خصوص به بیماران و همراهی آنان در تمامی مراحل تشخیص و درمان بیماری است. برای رزرو وقت می‌توانید با شماره تلفن [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.[shortcode-variables slug=”alert1″]

علت متاستاز سرطان ریه به مغز

تومورهای سرطانی ریه، به صورت سلول‌های قابل رؤیت تحت میکروسکوپ، که با استفاده از تکنیک فلو سایتومتری تشخیص داده می‌شوند، از تومور اولیه جدا می‌شوند و وارد سیستم گردش خون می‌شوند. سیستم ایمنی بدن سعی می‌کند این سلول‌های سرطانی کوچ کننده در خون را از بین ببرد. اما اگر تعداد سلول‌های سرطانی بسیار زیاد باشد، سیستم ایمنی ممکن است نتواند به طور کامل با آن‌ها مقابله کند یا تحمل کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سلول‌های تومور در حال گردش از جریان خون و سیستم لنفاوی برای دسترسی به اندام‌های دیگر استفاده می‌کنند. ابتدا از سرطان اولیه جدا می‌شوند، وارد ریه می‌شوند و سپس به سمت اندام‌های دیگر، به ویژه مغز، حرکت می‌کنند. برخی از پژوهشگران باور دارند که سلول‌های سرطانی ممکن است حتی در مراحل اولیه سرطان جدا شوند و به سایر مناطق بدن مهاجرت کنند. در یک اندام جدید، تومور می‌تواند در حالت خواب (خاموش) باشد یا به سرعت رشد کند و علائم جدیدی ایجاد کند که مربوط به محل جدید متاستاز است. رشد تومورهای متاستاتیک اغلب مستقل از محل اولیه سرطان است که از آن سرچشمه می‌گیرند. در برخی موارد، رشد و گسترش تومور در اندام متاستاتیک به سرعت رخ می‌دهد. به دلیل اینکه خون به طور مستقیم از ریه به مغز جریان دارد، سرطان ریه قادر است به سرعت در مغز گسترش یابد. گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد به طوری که متاستاز مغز قبل از سرطان اولیه ریه شناسایی می‌شود.

علائم انتشار سرطان ریه به مغز

متاستاز مغزی ممکن است با سرطان‌های ریه سلول کوچک یا سرطان‌های ریه سلول غیر کوچک رخ دهد.سرطان‌های ریه سلول کوچک اغلب در مراحل اولیه تشخیص دشوار هستند و در نتیجه ممکن است حتی قبل از تشخیص به مغز گسترش یابند. سرطان ریه سلول غیر کوچک نیز می‌تواند به مغز گسترش یابد، اما بعد از آنکه تومور اولیه تشخیص داده شد، بعد از آن در مرحله بیماری قرار می‌گیرد.علائم می‌توانند بر اساس نوع سرطان ریه و جایی که متاستازها در مغز رخ می‌دهند، متفاوت باشند.به طور ناامید کننده، یک سوم از افراد مبتلا به سرطان مغزی ثانویه، هیچ نشانه‌ای ندارند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آنها معمولا شامل موارد زیر می‌باشند:

• سر درد
  • از دست دادن تعادل
  • مشکل در راه رفتن
  • از دست دادن هماهنگی
  • مشکلات گفتاری
  • تغییرات دید، از جمله از دست دادن دید و یا دوبینی
  • ضعف محیطی (در یک طرف بدن رخ می‌دهد)
  • از دست دادن حافظه
  • تغییرات شخصیتی

تشخیص

اگر پزشک شما مشکوک باشد که سرطان ریه شما به مغزتان گسترش یافته است، آزمایش‌های تصویربرداری نظیر توموگرافی کامپیوتری (CT scan) را تجویز خواهد کرد که از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر تشخیصی یا رزونانس مغناطیسی استفاده می‌کند و تصویربرداری (MRI) که با امواج مغناطیسی مشابه است. در حالی که ام آر آی دقیق‌تر در نظر گرفته شده است، ممکن است در افرادی که دارای ایمپلنت‌های فلزی خاص هستند (از جمله دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب غیر ایمن) استفاده نشود.نوع دیگری از ابزار تصویربرداری برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (PET scan) است که قادر است بین متابولیسم سلولی طبیعی و آنهایی که بیش از حد فعال ظاهر می‌شوند (مانند سلول‌های سرطانی) تفاوت قائل ‌شود. اگر یک ضایعه مشکوک پیدا شده است اما تشخیص قطعی نیست، ممکن است نمونه برداری از بافت برای به دست آوردن نمونه بافت برای ارزیابی انجام شود.

تومورهای مغزی متاستاتیک گسترش یافته از ریه چطور درمان می‌شوند؟

درمان متاستازهای مغز بستگی به عوامل متعددی دارد که شامل مقداری از مغز که درگیر است و سلامت کلی شما می‌شود.اگر متاستازهای مغزی گسترده هستند، درمان بر روی کنترل علائم و عوارض به منظور بهینه‌سازی کیفیت زندگی متمرکز است. اگر تنها چند متاستاز وجود داشته باشد، درمان موضعی برای از بین بردن متاستاز به طور کامل اغلب دنبال می‌شود.استروئیدها مانند دکادرون (دگزامتازون) ممکن است برای کنترل هر گونه تورم مغز استفاده شوند، در حالی که داروهای ضد تشنج می‌توانند میزان بروز و شدت تشنج را کاهش دهند. درمان‌های دیگر می‌توانند به درمان‌های عمومی برای مرحله 4 سرطان ریه، درمان‌های متاستاز گسترده مغزی و درمان‌های موضعی برای oligometastases تقسیم شوند.درمان‌های عمومی برای سرطان در هر کجا که وجود دارد ممکن است شامل موارد زیر باشند:

شیمی درمانی

بسیاری از داروهای شیمی درمانی در درمان متاستازهای مغزی به علت وجود مانع خون مغزی، شبکه‌ی سفت مویرگها که به منظور حفظ سموم (از جمله داروهای شیمی درمانی) خارج از مغز بکار می‌روند، بی‌اثر هستند. با این حال، شیمی درمانی ممکن است اندازه تومورها در ریه را کاهش دهد و بنابراین توانایی آنها در گسترش آن به مغز را محدود می‌کند.

درمان هدفمند

داروهای هدفمند برای جهش EGFR، بازسازی ALK، بازسازی ROS1 و موارد دیگر گاهی اوقات می‌توانند قادر به نفوذ به مانع خون مغزی باشند. بعضی از داروهای جدیدتر به نظر می‌رسد در این زمینه موثرتر باشند. این داروها مانند شیمی درمانی همچنین تومور اولیه را کنترل می‌کنند و بنابراین توانایی آن را در گسترش به مغز محدود می‌کنند.

ایمونوتراپی

هنوز هم برای دانستن زیاد خیلی زود است (اولین داروهای ایمونوتراپی برای سرطان ریه در سال 2015 تأیید شد)، اما سه داروی ایمونوتراپی که برای سرطان ریه تایید شده است نشان دهنده توانایی آنها در کاهش متاستازهای مغزی است. برای برخی افراد، این داروها منجر به کنترل هر دو متاستاز و پاسخ بادوام به سرطان به طور کل شده است.درمان‌هایی که بویژه متاستازهای مغز را اصلاح می‌کنند، اما برای درمان متاستازهای گسترده طراحی شده‌اند.

پرتودرمانی کامل مغز

اگر چندین متاستاز مغزی وجود داشته باشد (مراکز سرطان در تعریف این متفاوت هستند و تعداد ممکن است بیش از 3 تا بیشتر از 20 باشد)، رادیوتراپی کل مغز به طور معمول توصیه شده است. تابش کامل مغز ممکن است انتخاب خوبی برای کسانی که علائم مربوط به متاستاز مغز را دارند و یا در معرض خطر عوارضی مانند سکته مغزی هستند، باشد. همچنین می‌تواند پس از جراحی برای کاهش گسترش بیشتر سرطان استفاده شود. در حالی که برای درمان سرطان طراحی نشده است، حداقل 50 درصد از افرادی که تحت پرتودرمانی کل مغز قرار می‌گیرند، متوجه برخی بهبودی در علائمشان خواهند شد. عوارض جانبی رایج می‌توانند شامل از دست دادن حافظه (به ویژه حافظه کلامی)، راش پوستی و خستگی باشد. آنکلوژیست‌های پرتو اغلب داروهایی را پیشنهاد می‌کنند که به نظر می‌رسد اختلال شناختی مرتبط با این درمان را کاهش می‌دهند.

گزینه‌های درمان متاستاتیک خاص عبارتند از :

رادیو تراپی استرئوتاکتیک

این روش که همچنین با عنوان جراحی تشعشعی استریوتاکتیک SBRT شناخته شده است، این نوع تابش با دوز بالا است که به یک منطقه خاص مغز داده می‌شود. از آنجا که تابش هدفمند است، عوارض جانبی به طور معمول کمتر شدید هستند و میزان زنده ماندن بهتر را نسبت به درمان کامل مغز ارائه می‌دهند. این فرم پرتو درمانی معمولا برای افرادی که دارای سه تومور یا کمتر هستند بکار گرفته می‌شود، گرچه برخی افراد این درمان را برای تا 20 تومور داشته‌اند.

پروتون درمانی

پروتون درمانی در شیوه‌ای مشابه SBRT استفاده می‌شود و در تلاش برای ریشه کن کردن متاستازهای موجود استفاده می‌شود.

جراحی

جراحی به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اگر یک یا چند تومور که به آسانی قابل دسترسی هستند وجود داشته باشند و نشانه‌هایی از سرطان در جای دیگری وجود ندارد، ممکن است یک گزینه باشد. جراحی ممکن است شامل حذف کامل تومور یا حذف جزئی برای از بین بردن علائم باشد. پرتو کامل مغز به طور معمول دنبال می‌شود. تومورهای سلول کوچک به تنهایی برای پرتو درمانی واکنشی‌تر هستند.اگر گزینه‌های مختلف درمان ناکارآمد باشند، ممکن است مراقبت‌های تسکین دهنده برای ارائه تسکین و کاهش استرس همراه با تشخیص پایانی استفاده شوند. این ممکن است شامل استفاده از داروهای مسکن، درمان فیزیکی و کار درمانی یا درمان‌های مکمل برای افزایش راحتی و بهبود کیفیت زندگی باشد.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”