لیزر دیسک کمر

لیزر دیسک کمر چه مزایا و معایبی برای بیمار دارد؟

مزایا و معایب جراحی دیسک کمر با لیزر از جمله کاهش عوارض جراحی سنتی، کمتر شدن خونریزی و درد پس از عمل، مدت زمان کوتاه‌تر بازیابی و امکان بازگشت به فعالیت‌های روزمره بلافاصله بعد از عمل است. با این حال، هزینه بالا، عدم اطمینان درباره نتایج در بلندمدت و امکان بروز عوارض نادر مانند عفونت‌ها و آسیب به عصب‌ها نیز مشکلاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و معایب این روش درمانی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مزایای جراحی دیسک کمر با لیزر

جراحی دیسک کمر با لیزر، به عنوان یک روش کم تهاجمی، بدون نیاز به بیهوشی عمومی قابل انجام است. در این روش، بیمار می‌تواند با مصرف داروهای خواب آور یا از طریق بی‌حسی موضعی به خواب بروید و عمل جراحی انجام شود. این ویژگی به عنوان یک مزیت بسیار مهم در مقایسه با جراحی های باز کمر، مطرح می‌شود.

با توجه به اینکه جراحی با لیزر خود به عنوان یک روش درمانی غیرتهاجمی شناخته می‌شود، به شما مزایای فراوانی ارائه می‌دهد. برخی از این مزایا عبارتند از:

• غیرتهاجمی
  • درد کم
  • نداشتن جای زخم جراحی
  • بدون نیاز به عمل باز
  • سریع بودن زمان انجام جراحی
  • دوره نقاهت کوتاه
  • حفظ سلامت بافت نرم مجاور ستون فقرات
  • محافظت از استخوان‌های ستون فقرات در طول جراحی
  • کاهش خطر عوارض جانبی ناشی از جراحی، از جمله بیهوشی و…

یکی از مزایای بارز این روش جراحی این است که بیمار می‌تواند فقط چند ساعت پس از عمل، از بیمارستان مرخص شود. این به این دلیل است که در این نوع جراحی، از چاقوی جراحی باز استفاده نمی‌شود، بلکه با استفاده از یک سوزن ریز،به داخل فضای دیسک تزریق می‌شود.

مزایای جراحی دیسک کمر با لیزر

معایب جراحی دیسک کمر با لیزر

معایب جراحی دیسک کمر با استفاده از تکنولوژی لیزر شامل هزینه‌های بالا، عدم اطمینان درباره نتایج در دوران بلند مدت، امکان بروز عوارض نادر مانند عفونت‌ها و آسیب به عصب‌ها، و همچنین احتمال وجود عوارض جانبی مثل خونریزی، سوزش، یا انحراف فشار و دمای لیزر در منطقه عمل می‌باشد. علاوه بر این، برخی از موارد نیاز به عمل جراحی دوباره نیز ممکن است، و همچنین پیش از جراحی نیاز به ارزیابی دقیق و تصویربرداری مناسب است که ممکن است هزینه و زمان بیشتری را متوجه شود. برخی از این نقاط منفی به شرح زیر است:

• برای درمان برخی از آسیب‌های ستون فقرات، مانند تنگی کانال نخاعی، استفاده از روش جراحی توصیه نمی‌شود.
  • درمان دیسک کمر شدید، اغلب با استفاده از روش‌های جراحی سنتی موثرتر است.
  • استفاده از لیزر ممکن است به بافت‌های سالم آسیب برساند، زیرا انرژی فراوان آن می‌تواند به اعصاب اطراف استخوان و غضروف نیز آسیب برساند.
  • در صورتی که در ناحیه پایین کمر، فتق دیسک داشته باشید سبب بروز علائم می‌شود و احتمال دارد به جراحی دیسک کمر با لیزر نیاز داشته باشید. این علائم ممکن است شامل ضعف، درد یا گزگز شدن در ناحیه پشت و در یکی از پاها باشد.

چنانچه درمان‌های دیگر را تجربه کردید اما همچنان علائم شدیدی دارید، احتمال دارد پزشک متخصص جراحی را توصیه کند. درمان‌های دیگری که نیاز است امتحان کنید فیزیوتراپی و داروهای ضد التهابی است.

با پزشک متخصص خود درباره خطرات و مزایای جراحی دیسک کمر با لیزر در مقایسه با جراحی باز مشورت کنید. جراحی با لیزر ممکن است منجر به کاهش درد و بهبودی سریع‌تر شود، اما باید توجه داشت که این روش در همه مراکز جراحی قابل انجام نیست. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود آیا نیاز به جراحی وجود دارد یا خیر.

هدف از جراحی لیزر ستون فقرات

جراحی لیزر ستون فقرات به منظور برداشتن ساختارهایی که باعث فشردگی ریشه عصب در ستون فقرات می‌شوند، انجام می‌شود. فشردگی ریشه عصب ممکن است به بیماری‌های زیر ارتباط داشته باشد:

• تنگی کانال نخاعی
  • برآمدگی یا بیرون زدگی دیسک‌ها
  • سیاتیک
  • تومورهای نخاعی

برای تشخیص و تایید هر یک از این بیماری‌ها، پزشک معمولاً آزمایشات تصویربرداری از ستون فقرات تجویز می‌کند تا تصویری واضح از محل فشردگی ریشه عصب و علت اصلی آن را پیدا کند. این روش‌های تصویربرداری شامل:

• اشعه ایکس
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی

استفاده از جراحی لیزر برای درمان مشکلات ستون فقرات، همچنین می‌تواند برای تسکین فشار و تخلیه اعصاب نیز به کار گرفته شود. در این روش، لیزر بر روی رشته‌های عصبی که سیگنال‌های درد مزمن را به مغز ارسال می‌کنند، اعمال می‌شود و آنها را سوزانده و از بین می‌برد.

چگونه برای جراحی ستون فقرات با لیزر آماده شویم؟

تیم جراحی دستورالعمل‌های دقیق‌تری را درباره اقداماتی که در روزها و ساعات قبل از عمل باید انجام دهید، به شما ارائه می‌دهد. توصیه می‌شود قبل از هر عمل جراحی به فعالیت‌های روزانه‌تان ادامه دهید، رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید و از سیگار خودداری نمایید تا تجربه بهبودی مطلوب و آرامی را برای خود ایجاد کنید.

به منظور جلوگیری از خونریزی بیش از حد یا تداخل با بیهوشی در طول عمل جراحی، ممکن است بخواهید مصرف برخی داروها را متوقف کنید. همچنین، توصیه می‌شود همواره با پزشک خود در مورد همه نسخه‌ها، داروهای بدون نسخه و مکمل‌هایی که برای ایمنی خود مصرف می‌کنید، مشورت نمایید.

جراحی لیزر ستون فقرات، مانند سایر روش‌های کم تهاجم، بیشتر به عنوان یک عمل جراحی سرپایی در بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی انجام می‌شود. اغلب شما ممکن است در همان روز عمل به خانه برگردید و نیازی به اقامت یک شب در بیمارستان نداشته باشید.

پیش از یا پس از جراحی، امکان رانندگی به ویژه برای رفتن یا بازگشت از بیمارستان وجود ندارد. بنابراین، بهتر است از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده برای کمک در جابجایی خود استفاده کنید.

توجه به سلامت روحی و روانی و کاهش استرس برای بهبود شما بسیار حیاتی است، زیرا کاهش سطح التهاب در بدن را تسهیل می‌کند. انجام فعالیت‌هایی که به سلامتی روحی و روانی تان کمک کنند، می‌تواند بهترین پیشنهاد برای آماده‌سازی قبل از جراحی باشد. به هر چه سالم‌تر و با ذهنیت مثبت‌تر به استقبال جراحی بروید، که این امر بهبود و توانبخشی شما را راحت‌تر خواهد کرد.

چگونه برای جراحی ستون فقرات با لیزر آماده شویم؟

مراقبت طولانی مدت

مراقبت طولانی مدت برای جراحی دیسک کمر با لیزر به مرحله‌های مختلفی از پس از عمل تا بازگشت به فعالیت‌های روزمره شامل می‌شود. در اینجا چند مرحله کلیدی از مراقبت طولانی مدت پس از جراحی دیسک کمر با لیزر آورده شده است:

جراحی‌های احتمالی آینده

جراحی لیزر ستون فقرات کمک محدودی به درمان بیماری‌های ستون فقرات می‌کند، زیرا این روش اصولا برای دیسککتومی، یعنی برداشتن قسمتی از دیسک آسیب‌دیده، استفاده می‌شود. با این حال، در صورت وجود مشکلات دیگری که می‌توانند باعث فشردگی ریشه عصب شوند، احتمالاً علائم پس از جراحی همچنان ادامه خواهند داشت. در این صورت، شما ممکن است نیاز به جراحی دیگری داشته باشید.

استفاده از لیزر برای برش استخوان ممکن نیست، همچنین برای برداشتن خار استخوان، انجام لامینکتومی، فورامینوتومی یا روش‌های همجوشی ستون فقرات از آنها استفاده نمی‌شود. در صورتی که دیسککتومی نتواند به طور موثر فشردگی ریشه عصب را کاهش دهد، احتمالاً در آینده به جراحی دیگری نیاز خواهد بود.

تنظیم سبک زندگی

اگرچه باید از انجام برخی فعالیت‌ها اجتناب کرد، اما محدود کردن زمانی که نشسته یا خوابیده‌اید بسیار حیاتی است. حفظ فعالیت برای بهبود سلامت و پیشگیری از زندگی بی‌تحرک، به ویژه پس از جراحی، امری بسیار اساسی است.

بسیار مهم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

مدتی طولانی در یک وضعیت، مانند دراز کشیدن، نشستن یا ایستادن، توصیه نمی‌شود. به جای آن، سعی کنید در طول روز هر یک تا دو ساعت بلند شوید و حرکت کنید تا از لخته شدن خون جلوگیری کنید و انرژی خود را حفظ کنید. با پیشرفت در بهبودی، می‌توانید به تدریج میزان زمان یا مسافت پیاده روی خود را افزایش دهید.

به خودتان اجازه دهید کارها را به تدریج انجام دهید و خود را مجبور نکنید همه چیز را خیلی زود انجام دهید. فعالیت بیش از حد می‌تواند به درد افزوده و فرایند بهبودی را کند کند. همچنین، حتما به توصیه‌های پزشک خود در تمام جلسات فیزیوتراپی حضور داشته و برنامه ورزشی خانگی خود را که توسط فیزیوتراپ تجویز شده است، رعایت کنید.

نتیجه گیری

جراحی دیسک کمر با لیزر می‌تواند عوارض جانبی کمتری داشته باشد و زمان بازیابی کوتاه‌تری داشته باشد. اما نتایج دائمی ممکن است تضمین نشود و هزینه بالایی داشته باشد. باید با دقت و با مشورت پزشک انتخاب شود.