درمان تومور مغزی با پرتو درمانی :مراحل و عوارض رادیوتراپی سرطان مغز

از پرتو درمانی می‌توان برای از بین بردن سلول‌های تومور مغزی و کاهش علائم ناشی از تومور استفاده کرد. پزشکان از سیستم‌های تحویل پرتو درمانی بسیار هدفمند استفاده می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد دوز و دقت تابش را برای یک تومور مغزی افزایش دهند در حالی که آسیب به بافت مغزی سالم را نیز به کمترین میزان برسانند.

پرتو درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان مغز را می‌توان بعد از بافت‌برداری یا پس از جراحی برداشتن یک تومور (درمان تومور مغزی) مورد استفاده قرار داد تا به از بین بردن سلول‌های توموری میکروسکوپی به جا مانده کمک کند. همچنین ممکن است راه‌حلی برای تومورهای مغزی غیر قابل جراحی یا تومورهای متاستاتیک مغز (تومورهایی که از قسمت دیگری از بدن به مغز گسترش یافته‌اند) باشد.

ويژگی‌های پرتو درمانی تومور مغزی شما ممکن است مبتنی بر چندین عامل، از جمله نوع و اندازه تومور مغزی و میزان بیماری باشد. تاباندن پرتوی خارجی معمولا برای سرطان مغز استفاده می‌شود. ناحیه مورد تابش معمولا شامل تومور و ناحیه اطراف تومور می‌شود. برای تومورهای متاستاتیک مغز، تابش گاهی به تمام مغز داده می‌شود.
برای جلوگیری از رشد سلول‌های توموری که باقی می‌مانند، ممکن است پس از جراحی، از رادیوتراپی استفاده شود. اگر از بین بردن تومور امکان پذیر نباشد، رادیوتراپی می‌تواند برای از بین بردن درد، تشنج یا سایر علائم استفاده شود. اگر شما هر گونه سوال داشته باشید یا اگر در مورد رادیوتراپی تومور مغزی نگران هستید، دکتر مرادی (متخصص و جراح مغز و اعصاب) می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.
پل ارتباطی:
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن‌های 02833235232 - 09192810165 تماس حاصل فرمایید.

قبل از پرتو درمانی تومور مغزی

قبل از اینکه شما پرتو درمانی خود را شروع کنید، یک فرایند برنامه‌ریزی درمان به نام شبیه‌سازی خواهید داشت. این کار انجام می‌شود تا مطمئن شویم که:

● محل درمان شما نقشه‌ برداری می‌شود.
● شما دوز مناسبی از پرتو درمانی را دریافت می‌کنید.
● میزان اشعه‌ای که به بافت‌های اطراف آن می‌رسد، به اندازه ممکن کوچک باشند.

در طی شبیه‌سازی شما، تصویربرداری برای شما انجام خواهد شد و پوست شما با نقاط خالکوبی کوچکی علامت‌گذاری خواهد شد. این علائم منطقه ای را که تحت درمان است را شناسایی می‌کنند. این نقاط ممکن است در برنامه درمان شما مورد استفاده قرار گیرند و یا نگیرند. اگر شما نگرانی‌هایی در مورد خالکوبی به عنوان بخشی از درمانتان دارید، لطفا با دکتر خود مشورت کنید. شبیه‌سازی شما ۲ ساعت طول می‌کشد، اما بسته به نوع درمانی که دکتر شما برای شما برنامه ریزی کرده است، ممکن است طولانی‌تر نیز باشد.

آماده سازی برای روند شبیه‌سازی شما

● قبل از شبیه‌سازی شما به هیچ آمادگی خاصی نیاز نیست. شما می‌توانید خوردن و نوشیدن خود را همانند روزهای گذشته انجام دهید.
● بسته به برنامه درمان شما ممکن است نیاز به تصویربرداری دقیق‌تر داشته باشید، از جمله تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) که برای کمک به برنامه ریزی درمان استفاده می‌شود.
● در طی شبیه‌سازی، شما به مدت زمان طولانی در یک حالت دراز خواهید کشید. اگر فکر می‌کنید تحمل خوابیدن در وضعیت سکون را ندارید، قبل از شبیه‌سازی، می‌توانید استامینوفن (تایلنول) یا داروهای تسکین دهنده درد را مصرف کنید.

در طول فرآیند شبیه‌سازی

در طول شبیه‌سازی، احساس خواهید کرد میز به موقعیت‌های مختلف حرکت خواهد کرد. بعد از اینکه شبیه‌سازی شما آغاز می‌شود، حرکت نکنید، زیرا ممکن است موقعیت شما را تغییر دهد. با این حال، اگر ناراحت هستید یا نیاز به کمک دارید، به پزشکان خود اطلاع دهید. برای کمک به شما برای اینکه در موقعیت صحیح باقی بمانید، یک ماسک یا بند چانه خواهید ‌پوشید. درمانگران شما این کار را برای شما انجام خواهند داد.

نشانه‌گذاری پوست (خالکوبی)

اگر شما یک بند چانه دارید، پزشکان با یک نشانگر فلت بر روی پوست شما علامت گذاری خواهند کرد. شما ممکن است به ۲ نشانه‌گذاری دائمی ‌پوست به نام خالکوبی، یکی در هر طرف سر خود، در بالای گوش خود نیاز داشته باشید. احساس گرفتن تاتو ممکن است مانند خراش با سر سوزن باشد. علامت‌های خالکوبی کوچکتر از سر یک سوزن هستند. نشانه‌گذاری‌های فلت را می‌توان پس از شبیه‌سازی شست. خالکوبی‌ها دائمی‌ بوده و شسته نخواهد شد. اگر شما در مورد خالکوبی به عنوان بخشی از پرتو درمانی خود نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

پس از انجام خالکوبی، درمانگران شما چندین عکس از شما را در موقعیت شبیه‌سازی از شما خواهند گرفت. عکس‌ها و علائم خالکوبی به عنوان راهنمایی‌ برای درست قرار دادن شما در موقعیت در هر روز از درمان شما استفاده می‌شود.

برنامه‌ریزی درمان پس از شبیه‌سازی

در پایان شبیه‌سازی، پزشکان به شما یک قرار ملاقات برای مراحل درمان خواهند داد.

برنامه‌ریزی درمان

برای برخی از افراد، درمان فقط در یک روز داده می‌شود. برای افراد دیگر، درمان در عرض چند هفته ارائه می‌شود. برنامه شما بر اساس آنچه پزشک شما توصیه می‌کند زمان‌بندی خواهد شد. درمان شما ممکن است در طی چند برنامه مختلف ارائه شود. شما باید در هر روز که برای درمان شما برنامه‌ریزی شده است حضور داشته باشید. درمان ممکن است به یک اندازه موثر نباشد، چنانچه قرارهای ملاقاتتان را فراموش کرده و یا بی‌توجه باشید. اگر به هر دلیلی برای درمان حضور نداشته باشید، باید از دفتر متخصص آنکولوژی پرتو درمانی خود بخواهید تا به تیم شما اطلاع دهد. اگر شما به هر دلیلی نیاز داشته باشید که برنامه خود را تغییر دهید، با پرتو درمانگر خود مشورت کنید.
چنانچه شما در حال دریافت جراحی رادیوتراپی استریوتاکتیک هستید، تیم آنکولوژی پرتو درمانی شما در مورد مدت زمان قرار ملاقات به شما اطلاع خواهند داد و این امر بسته به تعداد نقاط تحت درمان متغیر خواهد بود.

در طول زمان شبیه‌سازی و شروع درمان، آنکولوژیست رادیوتراپی شما همراه با یک تیم برای برنامه‌ریزی درمان شما همکاری خواهد کرد. آنها از تصاویر شبیه‌سازی شما برای طراحی زاویه‌ها و شکل اشعه‌های پرتو درمانی استفاده می‌کنند. جزئیات این کار دقیقا برنامه‌ریزی شده و بررسی می‌شوند. این کار ۱ تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی

اگر مایل باشید می‌توانید روزانه از مولتی ویتامین در طول پرتو درمانی استفاده کنید. اما بیش از میزان توصیه شده روزانه برای هر ویتامین مصرف نکنید. بدون مشورت کردن با پزشک خود از ویتامین‌ها یا مکمل‌های دیگر استفاده نکنید. و این شامل مکمل‌های تغذیه‌ای و مکمل‌های گیاهی نیز می‌شود.

در طی درمان شما

درمانگرهای پرتو درمانی شما را به اتاق درمان می‌برند و به شما کمک می‌کنند بر روی میز دراز بکشید. بدن شما دقیقا همانطور که در طی مراحل آماده‌سازی دراز می‌کشیدید، در وضعیت قرار خواهد گرفت.

به محض قرار گرفتن بدن شما در موقعیت درست، متخصصین پرتو درمانی شما اتاق را ترک می‌کنند، درب را می‌بندند و درمان شما را شروع خواهند کرد. شما اشعه‌های پرتو درمانی را را نمی‌بینید و احساس نمی‌کنید، اما ممکن است صدای حرکت دستگاه را در اطراف خود بشنوید که روشن و خاموش می‌شود. بسته به برنامه درمانی شما، به مدت ۱۵ الی ۹۰ دقیقه در اتاق درمان قرار خواهید گرفت. بخش عمده این زمان صرف قرار دادن شما در موقعیت صحیح خواهد شد.

اگر چه شما در طول درمان تنها هستید، پزشکان پرتو درمانی شما را در درون یک نمایشگر خواهند دید و همیشه از طریق یک آیفون شما را خواهند شنید. متخصصان پرتو درمانی اطمینان حاصل خواهند کرد که در طول درمان راحت باشید. در طول درمان نفس عمیق بکشید، اما حرکت نکنید. با این حال، اگر ناراحت هستید یا نیاز به کمک دارید، با متخصصین پرتو درمانی خود صحبت کنید. آنها می‌توانند دستگاه را خاموش کرده و در صورت لزوم هر زمان می‌توانند وارد اتاق شده و شما را ببینند.

نه شما و نه لباس‌هایتان در طول درمان یا بعد از آن، رادیواکتیویته نخواهند شد. شما می‌توانید در اطراف دیگران قرار داشته باشید.

مراقبت بعد از پرتو درمانی تومور مغزی و کاهش عوارض

لطفا برای ملاقات‌های پیگیری خود با متخصص رادیولوژی خودتان حضور داشته باشید. او پاسخ بدن شما به درمان را ارزیابی خواهد کرد. در طی این بازدیدها ممکن است آزمایش خون، اشعهX  و اسکن‌هایی داشته باشید. برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی از پرتو درمانی داشته باشند. کدام عوارض جانبی و اینکه چقدر شدید هستند، به عوامل بسیاری بستگی دارد، مانند دوز پرتو درمانی، تعداد درمان‌ها و سلامت کلی شما. عوارض جانبی ممکن است بدتر شود اگر شما شیمی‌درمانی را نیز دریافت می‌کنید.
مراقبت‌های زیربه کاهش عوارض بعد از پرتو درمانی کمک بسیاری می‌کند:

تورم در مغز

پرتو درمانی بر روی مغز ممکن است موجب تورم مغزی شود. اگر قبل از شروع پرتو درمانی دارای علائم عصبی بودید، می‌توانند بازگردند یا اینکه علائم جدیدی داشته باشید. این علائم ممکن است عبارت باشند از:

●    بدتر شدن علائم اولیه
●    تشنج
●     سردرد که پس از مصرف استامینوفن (تیلنول) از بین نمی‌رود
●     تهوع و استفراغ
●     تغییرات در بینایی، مانند دوبینی
●     عدم‌تعادل هنگام پیاده روی
●     تغییر در وضعیت ذهنی.

اگر علائم جدید یا بدترشونده دارید، بلافاصله با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید. آنها ممکن است بخواهند شما را ارزیابی کنند.

داروهایی را می‌توان در صورت نیاز تجویز نمود. که ممکن است شامل موارد زیر باشد:
●    استروئیدها، مانند دگزامتازون (دکادرون). استروئیدها باعث کاهش تورم مغزی ناشی از خود تومور و یا ناشی از اثرات پرتو درمانی می‌شوند.
●     داروهایی برای کنترل تشنج، مانند لوتریاکتام (Keppra)، فنیتویین (دیلانتین)، کاربامازپین (Tegretol)، فنوباربیتال (Luminal) یا اسید والپروییک (Depakene).

ریزش مو

دو تا سه هفته پس از شروع پرتو درمانی، احتمالا برخی از موهایتان را روی سر خود از دست خواهید داد. در خصوص موارد پیش‌رو و آنچه که احتمالا قرار است پیش بیاید از پزشک یا پرستار خود بپرسید. موهای شما معمولا ۳ تا ۶ ماه پس از اتمام درمان شما مجددا رشد می‌کنند. پس از پرتو درمانی، رنگ و بافت موهایتان ممکن است متفاوت باشد. می‌توانید سر خود را با پوشیدن روسری، کلاه، کلاه گیس و یا گردنبند بپوشانید اگر این کار شما را راحت‌تر می‌کند.

مراقبت از مو:
●    در صورت نیاز، موهای خود را با شامپو به آرامی بشویید.
●    از برس موی نرم بر روی موهای خود استفاده کنید.
●     موهای خود را رنگ نکنید و یا از محصولات مو استفاده نکنید.

واکنش‌های پوستی

در طول پرتو درمانی، پوست و موی شما در منطقه تحت درمان ممکن است تغییر کند. این ممکن است شامل پیشانی، گوش و پشت گردن شما باشد. این امر طبیعی است. از پرستار خود بپرسید تا مناطق پوست و پوست شما را نشان دهد.
ممکن است که پس از گذشت ۲ الی۳ هفته پوست شما صورتی یا برنزه شود. ممکن است حتی بعدا به رنگ قرمز روشن یا بسیار تاریک تبدیل شود. ممکن است احساس خشکی و خارش داشته و لکه‌دار باشد. این علائم به تدریج پس از اتمام درمان شما حدود ۳ الی ۴ هفته کاهش می‌یابد.

دستورالعمل‌هایی برای کمک به مراقبت از پوست در طول پرتو درمانی که به شرح زیر است:

● با استفاده از آب گرم و یک صابون ملایم بدون عطر روزانه بشویید یا دوش بگیرید. پوست را به خوبی شسته و با استفاده از حوله نرم خشک کنید.
● هنگام شستن موهایتان با پوست و سرتان ملایم باشید. از لیف، پارچه زبر، و یا فرچه استفاده نکنید.
● از پدهای الکل‌دار بر روی پوست خود در منطقه تحت درمان استفاده نکنید.

خستگی

خستگی عبارتست ازبه وجود آمدن احساس کسالت یا ضعف و عدم تمایل به انجام کارها، عدم توانایی در تمرکز کردن و یا آرام کردن احساس. بعد از ۲ تا ۳ هفته از شروع درمان ممکن است که احساس خستگی به فرد به میزان خفیف و یا شدید دست دهد. خستگی ممکن است تا ۶ هفته الی ۱۲ ماه پس از پایان درمان شما ادامه یابد.

دلایل زیادی وجود دارد که شما در طول درمان ممکن است به خستگی مبتلا شوید، از جمله:

● اثرات پرتو درمانی در بدن شما.
● سفر به محل درمان و برگشتن از محل درمان
● نداشتن خواب در شب به اندازه کافی
● مصرف پروتئین و کالری ناکافی.
● داشتن درد یا علائم دیگر.
● احساس اضطراب یا افسردگی
● بعضی از داروها
ممکن است متوجه شوید که خستگی شما در روزهای خاصی بدتر شده است. در زیر پیشنهاداتی برای کمک به مدیریت خستگی شما وجود دارد.

راههای مدیریت خستگی:

● فعالیت‌های روزانه خود را برنامه‌ریزی کنید. مواردی را انتخاب کنید که لازم و مهمتر هستند و آنها را زمانی انجام دهید که بیشترین انرژی را دارید.
● در طول روز، به خصوص هنگامی که احساس خستگی بیشتری می‌کنید، زمانی را به استراحت کردن و یا چرت زدن (۱۰ تا ۱۵ دقیقه) اختصاص دهید. اگر چرت می‌زنید، سعی كنید که این مدت كمتر از ۱ساعت باشد
● سعی کنید هر شب حداقل ۸ ساعت بخوابید. این ممکن است خواب بیشتری نسبت به قبل از شروع پرتو درمانی باشد. شما همچنین شاید ممکن است که متوجه این قضیه شوید که شب‌ها زودتر به خواب می‌روید و صبح‌ها دیرتر بیدار می‌شوید.
● برخی از افراد از طریق ورزش کردن انرژی بیشتری می‌گیرند. در خصوص انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی، حرکات کششی، یا یوگا با پزشک خود مشورت کنید.