کیفوپلاستی: روش، عوارض و هزینه عمل جراحی کیفوپلاستی

تیم فوق تخصصی کلینیک دکتر مهران مرادی

دکتر عباس دقاق زاده

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

دکتر عباس دقاق زاده متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و  متخصص در درمان بیماری‌های عضلانی، استخوان‌ها، مفاصل، اعصاب محیطی، دیسک کمر و گردن،  مشکلات ستون فقرات، ناهنجاری های اسکلتی و کمر و اسکولیوز.

دکتر کامران آزما

جراح مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، عضو هیئت ممتحنه دانشنامه تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی ایران هستند. از سوابق ایشان می‌توان به ریاست مرکز تحقیقات بیومکانیک و ارگونومی دانشگاه، عضویت هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی و بیش از 20 سال سابقه تدریس در دانشگاه ایران اشاره کرد.

دکتر مسعود حاجی خانی

متخصص ارتوپدی فلوشیپ زانو

فارغ التحصیل دکترای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جراح استخوان و ارتوپدی و فلوشیپ جراح زانو و تعویض مفصل هستند. از دستاوردهای پزشکی ایشان می‌توان به عضویت در انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا و کانادا و جراحان لگن و تعویض مفصل ایران، مدیریت گروه ارتوپدی بیمارستان لولاگر اشاره کرد.

دکتر علی مقدس جعفری

متخصص اورژانس و فوریتهای پزشکی

دکتر علی مقدس جعفری فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی طب اورژانس و دارای بورد تخصصی طب اورژانس هستند. از سوابق ایشان می‌توان به عضویت هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد.

دکتر دامون آزاد

فلوشیپ فوق تخصصی درد

متخصص در کنترل و درمان انواع درد مزمن:

• کمردرد
  • دیسک کمر و گردن
  • آرتروز و درد مفاصل
  • نوروپاتی دیابتی
  • سندرم تونل مچ دست و فیبرومیالژی
فهرست مطالب

ستون فقرات، مهمترین ساختار استخوانی بدن ماست و اساساً همه چیز را در جای خود نگه می‌دارد و به ما کمک می‌کند تا بتوانیم زندگی کنیم. با این حال این قسمت مهم بدن ما همواره در معرض آسیب و صدمه است. یکی از رایج‌ترین دلایل شکستگی ستون فقرات فشار است، اما راه‌هایی برای درمان این شکستگی‌ها وجود دارد.

یکی از جدیدترین درمان‌های موجود برای این شکستگی‌ها، کیفوپلاستی است که عمل جراحی کم‌تهاجمی می‌باشد و در آن سیمان مخصوصی به داخل ستون فقرات تزریق می‌شود تا بدشکلی ستون فقرات اصلاح شود و ستون فقرات به وضعیت عادی خود باز گردد.

کیفوپلاستی

کیفوپلاستی یک تکنیک کم تهاجمی پیشرفته با مزایای بیشتر از ورتبروپلاستی است ،نظیر خطرات کمتر ناشی از نشت سیمان و ترمیم بهتر و افزایش ارتفاع ستون مهره ها و بهبودی بیومکانیک ستون فقرات. با ایجاد ایجاد یک حفره توسط بالونها ی قابل اتساع در مرکز تنه مهره ای که از طریق سوزن وارد مهره شده ،ارتفاع مهره را افزایش دهد و با متسع کردن بالون به صورت تئوری ارتفاع تنه مهره ای را به حدود قبل از شکستگی میرساند.

سپس سیمان به درون آن تزریق می گردد البته اینکار با فشار کنترل شده و بسیار کمتر نسبت به ورتبروپلاستی انجام می گردد. این روش فیکس کردن شکستگی می تواند ارتفاع از دست رفته و قطر مهره و زاویه کج شدن مهره ها را جبران کند به طوری که بتواند انتقال وزن از یک مهره به مهره دیگر را انجام دهد. پلی متیل متیکریلات مورد استفاده در کیفوپلاستی نسبت به ورتبروپلاستی می تواند از ویسکوزیته بالاتری برخوردار باشد زیرا سیمان بداخل حفره تشکیل شده هدایت می گردد.

کاربردهای کیفوپلاستی

کیفوپلاستی (PKP) برای درمان شکستگی فشاری استئوپروتیک مهره‌ها (OVCFs) استفاده می‌شود و نتایج بالینی رضایت‌بخشی داشته است. با افزایش موارد بالینی و جلسات فالوآپ طولانی‌مدت، عدم امکان بازسازی ارتفاع مهره‌ها روز به روز بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است.

مزایا

مزایای کیفوپلاستی

مزایای کیفوپلاستی با بالون عبارتند از:

• جراحی کمتر طول می‌کشد. این عمل معمولاً برای هر قسمتی از ستون فقرات حدود نیم ساعت زمان می‌برد.
  • جراحی کیفوپلاستی را می‌توان با بی‌حسی موضعی نیز انجام داد. با این حال، برخی بیماران بسته به وضعیت سلامت کلی و شدت شکستگی ستون فقراتشان ممکن است بیهوشی عمومی لازم داشته باشند.
  • بیمار می‌تواند بلافاصله بعد از جراحی راه برود و زندگی عادی خود را داشته باشد.
  • جراحی کیفوپلاستی ممکن است در مراکز جراحی سیار (ASC)، بیمارستان یا مراکز جراحی سرپایی ستون فقرات انجام شود.
  • اکثر بیماران در همان روزی که عمل کیفوپلاستی انجام می‌دهند، مرخص می‌شوند. ممکن است برخی از بیماران با توجه به برخی شرایط مانند بیماری (مثلاً مشکلات قلبی-عروقی) یک شب در بیمارستان بستری بمانند.

کاندید مناسب

کیفوپلاستی برای درمان درد ناشی از شکستگی های Compression که به علت استئوپروز بوجود آمده اند، به کار می رود. بعد از یائسگی، معمولا استخوانهای خانمها تحلیل می رود. بیشتر از ¼ خانمهای بالای 65 سال، مستعد شکستگی مهره در اثر استئوپروز هستند. افراد مسن تر که از شکستگی Compression رنج می برند تحرکشان کمتر می شود و کاهش تحرک باعث شتاب بیشتر تحلیل استخوان می گردد. دوز بالای مسکن، مخصوصا داروهای نارکوتیک باعث کاهش توانایی تحرک می گردد.

کیفوپلاستی در بیمارانی که آنقدر پیر و ناتوان هستند که نمی توانند عمل جراحی باز مهره را تحمل کنندیا کسانی که استخوان هایشان برای جراحیهای ترمیمی مهره ها بسیار ضعیف است، بکار می رود. گاهی برای بیمارانی که در اثر تومور بدخیم دچار تخرب مهره شده اند عمل کیفوپلاستی مفید است. در موارد ی این عمل می تواند در بیماران جوانتر که در اثر استفاده طولانی مدت استروئیدها دچار استئوپروز شده اند یا در کسانی که به علت اختلالات متابولیکی دچار این عارضه شده اند، به کار می رود.

به طور کلی کیفوپلاستی بعد از اینکه درمانهای ساده تر دیگر مثل استراحت در رختخواب، بستن Brace یا استفاده از مسکن ها به مدت 6-4 هفته بی اثر بوده است، یا حتی در مواردی که داروها باعث بروز مشکلات دیگری از قبیل زخم معده شده است، بکار می رود. کیفوپلاستی می تواند در بیمارانی که به علت درد شدید نیاز به بستری شدن در بیمارستان را دارند، یا در شرایطی که بیماران به استراحت و دارو محدود می شوند، به کار برده شود.

تشخیص نیاز به کیفوپلاستی

بیماری که درد ستون فقرات با منشاء تروماتیک یا غیر تروماتیک دارد و درمان‌های محافظه‌کارانه برای وی مؤثر واقع نشده‌اند، باید دقیقاً بررسی شود، مخصوصاً اگر عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در بیمار وجود داشته باشند. آزمایشات متداول عبارتند از:

• رادیوگرافی: معمولاً اشعه‌ی ایکس اولین آزمایشی است که انجام می‌شود، چون ارزان است. تصاویر اشعه‌ی ایکس لترال از ستون فقرات توراسیک یا لومبار، معمولاً می‌تواند شکستگی را نشان دهد و کاهش ارتفاع یا بدشکلی و عدم توازن ستون فقرات را نشان دهد.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): جزئیات بیشتری از ساختار استخوانی بدن فراهم کرده و می‌تواند کاهش ارتفاع، جابجایی اجزا و مشکلات دیگر ستون فقرات را مشخص کند.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI): این آزمایش گران‌تر از بقیه‌ی آزمایشات است، اما می‌تواند نشان دهد که آیا شکستگی حاد است (ادم استخوان نیز وجود دارد) و سیستم عصبی نیز درگیر شده است یا خیر.
  • سینتی‌گرافی استخوان: یک روش تصویربرداری هسته‌ای از استخوان است که برای تشخیص مشکلات استخوان و آسیب‌هایی مانند شکستگی، عفونت و سرطان استفاده می‌شود.

آماده شدن برای کیفوپلاستی

قبل از انجام کیفوپلاستی، معمولاً توصیه می‌شود که عادات ناسالم، مانند مصرف الکل یا تنباکو، ترک شده یا کاهش داده شوند. مثلاً مصرف تنباکو می‌تواند باعث کاهش احتمال بهبود استخوان بعد از عمل شود.

حدود 1 هفته قبل از عمل کیفوپلاستی، باید مصرف برخی از داروها، مانند: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) یا رقیق کننده‌های خون را قطع کنید و بعد از عمل مصرف آن‌ها را ادامه دهید.

معمولاً 6 ساعت قبل از عمل کیفوپلاستی نباید چیزی بخورید یا بیاشامید. مصرف کمی آب تا دو ساعت قبل از عمل بلامانع است.

روند عمل کیفوپلاستی

1. در اولین مرحله بیمار روی تخت جراحی دراز می کشد و دارو های بیهوشی و بی حسی تزریق می شوند .
  2. سپس یک سوزن همراه با بالن ، قبل از متورم شدن بالن به داخل استخوان ستون فقرات وارد می‌ شود تا فضای انجام جراحی در ناحیه عمل ایجاد شود . این روش به طور موثری مهره‌ های ستون فقرات را بالاتر می‌ برد و آنها را به موقعیت طبیعی خود باز می‌ گرداند .
  3. در مرحله بعد برای حفظ این وضعیت و جلوگیری از آسیب دیدگی مکرر ، جراح باد بالن را خالی می‌ کند و آن را خارج می‌ نماید . سپس با استفاده از یک ابزار مخصوص کم فشار ، سمنت را به ناحیه اصلاح شده تزریق می‌ کند .
  4. مواد سمنت پلی متیل متاکریلات یا PMMA نامیده می‌ شوند که تقریبا به محض استفاده سفت شده و اثر جراحی را فوری می‌ کنند .
  5. در حین جراحی برای اطمینان از دقت جراحی ، ناحیه تحت عمل جراحی با استفاده از تصاویر اشعه ایکس در زمان واقعی کنترل می‌ شود .

مراقبت‌های بعد از عمل و نقاهت

مراقبت‌های بعد از عمل و نقاهت کیفوپلاستی

• بیمار بعد از عمل به بخش ریکاوری منتقل می شود و فشار خون ، ضربان قلب و تنفس وی تحت نظر گرفته می شود و درد وی تسکین داده می شود .
  • بیمار تا یک ساعت بعد از عمل باید همچنان روی تخت بخوابد ، بعد از یک ساعت می تواند بنشیند و بعد از دو ساعت می تواند بلند شود و راه برود .
  • اکثر بیماران یک شب در بیمارستان تحت نظر گرفته می شوند و صبح روز بعد مرخص می شوند . البته برخی بیماران همان روز مرخص می شوند .
  • بیمار جهت کنترل درد بعد از جراحی می تواند از داروهای مسکن استفاده کند .
  • توصیه می شود برای جلوگیری از یبوست دراین دوران آب فراوان بنوشید و از غذا های سرشار از فیبر استفاده نمایید .
  • تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی به خودتان فشار نیاورید و فعالیت های معمول زندگی را به تدریج از سر بگیرید .

چه وقت به پزشکتان مراجعه کنید؟

• اگر دمای بدنتان بالاتر از 38.5 درجه‌ی سانتی‌گراد (101.5 درجه‌ی فارنهایت) بود یا زخمتان باز شد یا علائم عفونت مانند: قرمزی، تورم، درد و ترشح داشت.
  • اگر دچار مشکل در راه رفتن یا کنترل ادرار و مدفوع شدید.

عوارض جانبی و مشکلات کیفوپلاستی

عمل کیفوپلاستی مانند هر جراحی دیگری می تواند با عوارض احتمالی همراه باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

• نشت سیمان استخوانی به بافت های اطراف
  • ادامه درد یا افزایش LBP
  • مشکلات ناشی از بیهوشی
  • DVT
  • آمبولی سیمان
  • نیاز به جراحی باز
  • نقص عصبی

سیمان مورد استفاده در کیفوپلاستی، فاکتور کلیدی برای stable نگه داشتن جسم مهره است.

هزینه‌ی کیفوپلاستی

به منظور تخمین هزینه باید با پزشکتان صحبت کنید؛ زیرا تعداد مهره‌های شکسته یا آسیب‌دیده، نوع سیمان استخوانی مورد استفاده و شهرت و تخصص پزشک روی هزینه تأثیر خواهند گذاشت.

کیفوپلاستی

کیفوپلاستی می‌تواند باعث بهبود کیفیت زندگی فرد و توانایی حرکت او شده و درد و نیاز به مسکن را کاهش دهد. ممکن است پزشک در صورت مؤثر نبودن سایر درمان‌ها، جراحی را پیشنهاد دهد.

بر سر تأثیر کیفوپلاستی اختلاف نظراتی وجود دارد و این روش خطراتی نیز دارد.

افرادی که می‌خواهند از این درمان استفاده کنند باید درباره‌ی مزایا و عوارض آن با پزشکشان گفت‌وگو کنند.

سؤالات متداول

قبل از کیفوپلاستی باید چه کارهایی انجام دهم؟

اغلب 6 ساعت قبل از عمل کیفوپلاستی خوردن و آشامیدن ممنوع است. نوشیدن کمی آب 2 ساعت قبل از عمل مشکلی ندارد.

بعد از کیفوپلاستی باید چگونه نشست؟

4-2 هفته از صاف نشستن طولانی‌مدت روی سطوح سخت یا رانندگی طولانی‌مدت (بیش از 2 ساعت) خودداری کنید. توصیه می‌شود که بیماران از نشستن بیش از 45 دقیقه بدون استراحت 10 دقیقه‌ای و برخاستن و قدم زدن خودداری کنند. هروقت احساس کردید مشکلی ندارید می‌توانید رانندگی کنید.

چند روز بعد از کیفوپلاستی می‌توانم فعالیت‌های روزمره‌ی خود را انجام دهم؟

اکثر افراد روز بعد از جراحی می‌توانند فعالیت‌های روزمره‌ی خود را انجام دهند، اما ممکن است کمی تورم احساس کنند.

انجام کیفوپلاستی با بالون چقدر طول می‌کشد؟

کیفوپلاستی بالونی، معمولاً برای درمان هر بخش از ستون فقرات نیم ساعت زمان می‌برد. همچنین چون این عمل کم‌تهاجمی است، برخی از بیماران این عمل را در مراکز سرپایی یا مراکز سیار ستون فقرات انجام خواهند داد. اکثر بیماران در طی 24 ساعت بعد از عمل مرخص می‌شوند.

برای این عمل از چه نوع بیهوشی استفاده می‌شود؟

کیفوپلاستی ممکن است با بی‌حسی موضعی (یعنی زمانی که بدنتان بی‌حس است و خودتان کاملاً هوشیار هستید) یا بیهوشی عمومی (زمانی که کاملاً بیهوش هستید) انجام شود. نوع بیهوشی مورد استفاده، به عوامل متعددی از جمله سلامت عمومی شما، سن، شدت شکستگی و  احتمالاً دلیل شکستگی (مثلاً سرطان) بستگی دارد.

درصد موفقیت این عمل چقدر است؟

میزان موفقیت این عمل بین 80% الی 95% گزارشات حاضر است.

جهت مشاوره و تعیین نوبت با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

اگر از اسکولیوز، قوز کمر، کیفوز، گودی کمر، انحنای ستون فقرات احساس ناراحتی می‌کنید می‌توانید به کلینیک دکتر مرادی مراجعه نمایید.

یک متخصص جراحی مغز و ستون فقرات با توجه به تخصص خود در مورد مغز و ستون فقرات و اجزای آن به درمان و جراحی بیماری‌های مغز ستون فقرات و نخاع و اجزای آن می‌پردازد.