جراح ستون فقرات تهران برای درمان دیسک کمر، تنگی نخاعی و …

تیم فوق تخصصی کلینیک دکتر مهران مرادی

دکتر عباس دقاق زاده

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

دکتر عباس دقاق زاده متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و  متخصص در درمان بیماری‌های عضلانی، استخوان‌ها، مفاصل، اعصاب محیطی، دیسک کمر و گردن،  مشکلات ستون فقرات، ناهنجاری های اسکلتی و کمر و اسکولیوز.

دکتر کامران آزما

جراح مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، عضو هیئت ممتحنه دانشنامه تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی ایران هستند. از سوابق ایشان می‌توان به ریاست مرکز تحقیقات بیومکانیک و ارگونومی دانشگاه، عضویت هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی و بیش از 20 سال سابقه تدریس در دانشگاه ایران اشاره کرد.

دکتر مسعود حاجی خانی

متخصص ارتوپدی فلوشیپ زانو

فارغ التحصیل دکترای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جراح استخوان و ارتوپدی و فلوشیپ جراح زانو و تعویض مفصل هستند. از دستاوردهای پزشکی ایشان می‌توان به عضویت در انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا و کانادا و جراحان لگن و تعویض مفصل ایران، مدیریت گروه ارتوپدی بیمارستان لولاگر اشاره کرد.

دکتر علی مقدس جعفری

متخصص اورژانس و فوریتهای پزشکی

دکتر علی مقدس جعفری فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی طب اورژانس و دارای بورد تخصصی طب اورژانس هستند. از سوابق ایشان می‌توان به عضویت هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد.

دکتر دامون آزاد

فلوشیپ فوق تخصصی درد

متخصص در کنترل و درمان انواع درد مزمن:

• کمردرد
  • دیسک کمر و گردن
  • آرتروز و درد مفاصل
  • نوروپاتی دیابتی
  • سندرم تونل مچ دست و فیبرومیالژی
فهرست مطالب

متخصص ستون فقرات پزشکی است که در زمینه درمان عارضه‌های ستون فقرات تخصص دارد. از تخصص‌های متداول این حوزه می‌توان به جراح ارتوپد، متخصص روماتولوژی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص کایروپراکتیک اشاره کرد. انتخاب بهترین متخصص ستون فقرات یا گروهی از متخصصان عمدتاً به شدت و ماهیت مشکل و علائم بیمار بستگی دارد.

چنانچه مشکلات ستون فقرات در حدی پیشرفت کند که درمان آنها در مطب، کلینیک یا مراکز سرپایی ممکن نباشد، جراحی توصیه می‌شود و جراح ستون فقرات مجرب وارد میدان عمل می‌شود. جراحی ستون فقرات عموماً توسط جراح مغز و اعصاب یا جراح ارتوپد انجام می‌شود؛ هر دو متخصص به عنوان «جراح ستون فقرات» در نظر گرفته می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر مهران مرادی جراح ستون فقرات در تهران با شماره تلفن‌های 02126350185 - 09912552234 تماس حاصل فرمایید.

جراح ستون فقرات کیست؟

مهم است بدانید که هر دو جراح ارتوپد و جراح مغز و اعصاب قادرند جراحی‌های پیچیده ستون فقرات را انجام دهند. در حال حاضر، در رشته جراحی ستون فقرات هر دو تخصص ارتوپدی و جراحی مغز و اعصاب شامل می‌شوند. با این حال، در آینده، احتمالاً تخصص دقیق و ویژه‌ای برای متخصصان ستون فقرات تعریف خواهد شد؛ اما در حال حاضر، چنین تخصص ویژه‌ای وجود ندارد.

زیرا ستون فقرات نقطه مرکزی سیستم عصبی و ساختار اسکلتی است، این ناحیه از بدن با هر دو تخصص جراحی مغز و اعصاب و جراحی ارتوپدی در ارتباط است. هر دو جراح ارتوپد و جراح مغز و اعصاب می‌توانند عارضه‌های مشابهی مانند فتق دیسک یا شکستگی ستون فقرات را به تنهایی درمان کنند؛ با این حال، برخی جراحان ترجیح می‌دهند در یک زمینه فرعی به صورت تخصصی فعالیت کنند و به عنوان مثال فقط بیماران جوان‌تر را درمان کنند.

جراح مغز و اعصاب به طور کلی بر تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم عصبی و مغز متمرکز است. جراح مغز و اعصاب باید یک دوره دستیاری پنج تا شش ساله را در زمینه جراحی مغز و اعصاب پشت سر بگذارد. در عین حال، جراح ارتوپد تخصص در تشخیص و درمان اختلالات استخوانی و مفصلی دارد. جراح ارتوپد نیز باید یک دوره دستیاری پنج تا شش ساله را در زمینه جراحی ارتوپدی پشت سر بگذارد.

از کجا بفهیم که چه زمانی به جراحی ستون فقرات نیاز داریم؟

بسیاری از عارضه‌های ستون فقرات را می‌توان به روش غیرجراحی درمان کرد. بااین‌حال اگر نتیجه رضایت‌بخشی پس از امتحان کردن چند درمان مختلف به دست نیاید، مناسب بودن انجام جراحی بررسی می‌شود. عارضه‌های زیر می‌تواند مورد مناسبی برای جراحی ستون فقرات باشد:

جراحی ستون فقرات

• چنانچه درمان دارویی، تزریق کورتیکواستروئید، تعدیل فعالیت و فیزیوتراپی برای تسکین درد یا بهبود توانایی حرکتی و عملکردی مؤثر نبوده باشد؛
  • اگر نشانه‌های آسیب دیدن یا تحت فشار بودن عصب مانند ضعف عضلانی و بی‌حسی وجود داشته باشد؛ ممکن است دیسک سرخورده و برجسته یا خار استخوانی به عصب‌ها فشار بیاورد؛
  • چنانچه درد مقاوم و آزاردهنده باشد و انجام دادن فعالیت‌های روزمره، راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها یا خم شدن را برای بیمار دشوار کرده باشد؛
  • اگر فتق دیسک عود کند یا سرخوردگی دیسک التیام نیابد یا
  • چنانچه بیمار به دلیل آسیب دیدن یا تحت فشار قرار گرفتن عصب دچار اختلال در کنترل مثانه و روده شده باشد.

اگر هر کدام از شرایط فوق درباره‌تان صدق می‌کند، وقت آن رسیده است که درباره روش‌های درمان با جراح مجرب ستون فقرات در تهران مشورت کنید. جراح دارای بورد تخصصی ارزیابی کاملی را انجام می‌دهد، درباره تمام روش‌های درمان با شما صحبت می‌کند و روش‌های جراحی کم‌تهاجمی و بسته‌ای را پیشنهاد می‌کند که می‌تواند درمان موثری برای عارضه‌تان باشد.

انواع جراحی‌های ستون فقرات

تکنیک‌های جراحی و فناوری نوین انجام دادن بسیاری از جراحی‌های ستون فقرات را به روش کم‌تهاجمی یا بسته ممکن ساخته است. انجام جراحی‌های باز ستون فقرات مستلزم ایجاد برشی بزرگ در عضله و بافت‌های نرم است، اما جراحی‌های کم‌تهاجمی را می‌توان از طریق ایجاد برشی کوچک به طول 7 ـ 13 سانتی‌متر، بدون آسیب زدن به عضله‌ها و تاندون‌ها انجام داد. در ادامه با چند جراحی مهم ستون فقرات آشنا می‌شوید.

انواع جراحی‌های ستون فقرات

جراحی دکمپرشن کمر

جراحی دکمپرشن یا رفع فشار کمر (لامینکتومی کمر) با هدف اصلاح تنگی کانال نخاعی و رفع فشار از روی نخاع انجام می‌شود. جراح ستون فقرات بخشی از لامینا یا تمام آن را در این عمل برمی‌دارد. لامینا به ستون فقرات فشار می‌آورد و به درد دامن می‌زند. افزایش عرض کانال نخاعی و رفع فشار از روی نخاع هدف از انجام دادن جراحی دکمپرشن کمر است.

جراحی فتق دیسک کمر

متخصص جراح ستون فقرات بخشی از دیسک آسیب دیده کمر یا تمام آن را در جراحی فتق دیسک کمر (جراحی دیسک کمر) برمی‌دارد. همچنین جراح می‌تواند تمام دیسک را بردارد و جراحی فیوژن یا خشک کردن مهره‌ها را به منظور تسکین درد انجام بدهد. البته جراحی فیوژن با خطرها و عوارض خاص خود همراه است. یکی از عوارض برداشتن کل دیسک آسیب دیده این است که بیمار نمی‌تواند بخشی از ستون فقرات را حرکت بدهد.

جراحی فیوژن ستون فقرات

دکتر جراح ستون فقرات دو مهره مجاور را در جراحی فیوژن ستون فقرات (جراحی فیوژن) به هم متصل می‌کند؛ جراح ستون فقرات از میله‌ها و پیچ‌های کوچک برای به هم متصل کردن مهره‌ها استفاده می‌کند. به این ترتیب مهره‌ها به طور طبیعی به هم جوش می‌خورند و یکی می‌شوند. جراحی فیوژن با هدف پیشگیری از دردی انجام می‌شود که هنگام حرکت کردن مهره‌ها روی هم احساس می‌شود.

دیسککتومی کمر

جراح ستون فقرات خوب عمل دیسککتومی کمر را به منظور درمان دیسک آسیب دیده در ناحیه کمری ستون فقرات انجام می‌دهد. عمل دیسککتومی کمر به دو روش دیسککتومی آرتروسکوپی کم‌تهاجمی (بسته) و جراحی باز ستون فقرات انجام می‌شود.

جراح ستون فقرات بخشی از دیسک آسیب دیده را در عمل دیسککتوکی آرتروسکوپی کم‌تهاجمی با استفاده از ابزار بسیار ریز و ظریف جراحی برمی‌دارد و به این ترتیب فشار از روی نخاع برداشته می‌شود.

اما جراح ستون فقرات برای انجام دادن جراحی باز، ابتدا برش بزرگی را روی کمر ایجاد می‌کند و عضله‌ها را کنار می‌زند، سپس بخشی از دیسک برجسته یا تمام آن را از بدن خارج می‌کند. جراحی باز تهاجمی‌تر است و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد، بااین‌حال متداول‌تر از جراحی بسته است.

جراحی‌های دیگر ستون فقرات

علاوه بر موارد بالا، جراح ستون فقرات در تهران ممکن است یکی از روش‌های زیر را برای درمان و رفع علائم بیمار انتخاب کند:

• ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی: این عمل‌ها برای ترمیم شکستگی‌های فشاری مهره‌ها در اثر ابتلا به پوکی استخوان انجام می‌شود. متخصص ستون فقرات سیمان استخوانی چسب‌مانندی را در هر دو عمل تزریق می‌کند، سیمان تزریق شده سفت می‌شود و استخوان را تقویت می‌کند.
  • فورامینوتومی: جراح حفره استخوانی را در محل خروج ریشه عصب از نخاع بزرگ می‌کند تا برجستگی دیسک‌ها یا پهن شدن مفصل‌ها که پیامد گذر زمان است به عصب‌ها فشار نیاورد.
  • نوکلئوپلاستی یا دکمپرشن دیسک با پلاسما: جراح ستون فقرات در تهران در این جراحی لیزری از انرژی رادیوفرکوئنسی برای درمان کمردرد ناشی از فتق دیسک خفیف استفاده می‌کند. جراح ستون فقرات سوزنی را وارد دیسک می‌کند، سپس دستگاه لیزر پلاسما را به سوزن متصل می‌کند و نوک سوزن را گرم می‌کند. به این ترتیب میدانی ایجاد می‌شود که بافت دیسک را تبخیر می‌کند، در نتیجه دیسک کوچک‌تر می‌شود و فشار از روی عصب‌ها برداشته می‌شود.
  • تعویض دیسک مصنوعی: تعویض دیسک عمل جایگزینی برای فیوژن ستون فقرات است که برای درمان آسیب‌دیدگی شدید دیسک انجام می‌شود. جراح ستون فقرات دیسک را برمی‌دارد و دیسکی مصنوعی را به جای آن می‌گذارد تا ارتفاع و حرکت بین مهره‌ها بازیابی شود.

پرسش‌های متداول

در این قسمت به بعضی سوالات متداول دربارۀ جراحی ستون فقرات پاسخ داده شده است:

خطرها و عوارض احتمالی جراحی ستون فقرات چیست؟

خطرهای مربوط به جراحی ستون فقرات نسبت به جراحی‌های دیگر بیشتر است، چون محل جراحی ستون فقرات به سیستم عصبی نزدیک‌تر است. فلج و عفونت از جدی‌ترین خطرهای مربوط به جراحی ستون فقرات به شمار می‌آید.

دوران نقاهت حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن جراحی ستون فقرات، نیز طولانی است. با توجه به نوع جراحی و مشکلی که قبل از عمل وجود داشته است، دوران نقاهت ممکن است ماه‌ها طول بکشد. همچنین احتمال دارد بیمار بخشی از انعطاف‌پذیری خود را برای همیشه از دست بدهد.

چه ملاحظاتی درباره بیهوشی حین جراحی ستون فقرات وجود دارد؟

جراحی ستون فقرات تقریباً همیشه تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در جراحی‌های ستون فقرات، علاوه بر خطرهای معمول مربوط به بیهوشی، خطرهای دیگری نیز به علت دمر خواباندن بیماران روی تخت جراحی به وجود می‌آید.

دمر خوابیدن همودینامیک بدن، یعنی چگونگی جریان یافتن خون در بدن را تغییر می‌دهد. به‌علاوه خوابیدن روی شکم باعث می‌شود که دسترسی تیم جراحی به مجاری هوای بیمار محدود شود. بنابراین متخصص بیهوشی باید نظارت بیشتری بر محل قرارگیری دستگاه‌ها، نمایشگرها و بیمار داشته باشد. حضور متخصص بیهوشی در اتاق عمل بسیار مهم است تا به این ترتیب اطمینان حاصل شود که هیچ مشکلی وجود ندارد و اگر هم مشکلی به وجود بیاید، متخصص بیهوشی به سرعت دست به کار خواهد شد.

چطور می‌توانم درد را در دوران نقاهت مدیریت کنم؟

ممکن است بیماران درد بسیار زیادی پس از جراحی ستون فقرات داشته باشند. روش‌های مختلفی برای تسکین درد در روزها و هفته‌های بعد از جراحی وجود دارد. درباره روش‌های تسکین درد باید با متخصص مدیریت درد مشورت کنید تا ایشان مزایا و معایب هر روش، شامل اثرگذاری، عوارض جانبی احتمالی، احتمال ایجاد وابستگی و اعتیاد و اثر بر فرایند بهبود را برای‌تان توضیح بدهند و روش یا ترکیبی از روش‌های مناسب را توصیه کنند.

هنگام انتخاب روش مناسب مدیریت درد باید به نکته‌های زیر توجه کنید:

• بسیاری از روش‌های مدیریت درد شامل مصرف داروهایی مانند داروهای مخدر (اپیوئیدها)، داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب، کورتیکواستروئیدها و داروهای بی‌حسی موضعی می‌شود. گاهی اوقات بیش از یک دارو مصرف می‌شود. درمان چندوجهی کنترل بر درد را افزایش می‌دهد و در عین حال مصرف داروهای مخدر را محدود می‌کند.
  • داروهای مخدر باید با احتیاط مصرف شود تا بتوان از اعتیاد جلوگیری کرد و عوارض جانبی را مدیریت نمود؛ بعضی عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای مخدر می‌تواند کشنده باشد.
  • مناسب بودن روش‌های جایگزین یا مکمل تسکین درد که در آنها از دارو استفاده نمی‌شود، نیز باید بررسی شود.

متخصص بیهوشی که در زمینه مدیریت درد تخصص دارد، قبل و بعد از جراحی به بیماران کمک می‌کند و طرح درمان مناسب را با توجه به سابقه فردی، وضعیت و ترجیحات بیمار تهیه می‌کند. همچنین متخصص بیهوشی پس از جراحی به بیماران مشاوره می‌دهد تا به اثرگذاری روش‌های مختلف پی ببرد و درمان مدیریت درد را با توجه به میزان درد بیمار تغییر بدهد.

جهت مشاوره و تعیین نوبت با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

اگر از اسکولیوز، قوز کمر، کیفوز، گودی کمر، انحنای ستون فقرات احساس ناراحتی می‌کنید می‌توانید به کلینیک دکتر مرادی مراجعه نمایید.

یک متخصص جراحی مغز و ستون فقرات با توجه به تخصص خود در مورد مغز و ستون فقرات و اجزای آن به درمان و جراحی بیماری‌های مغز ستون فقرات و نخاع و اجزای آن می‌پردازد.