جراح دیسک کمر تهران : آدرس، شماره تلفن و نوبت دهی (دکتر مهران مرادی)

تیم فوق تخصصی کلینیک دکتر مهران مرادی

دکتر عباس دقاق زاده

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

دکتر عباس دقاق زاده متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و  متخصص در درمان بیماری‌های عضلانی، استخوان‌ها، مفاصل، اعصاب محیطی، دیسک کمر و گردن،  مشکلات ستون فقرات، ناهنجاری های اسکلتی و کمر و اسکولیوز.

دکتر کامران آزما

جراح مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، عضو هیئت ممتحنه دانشنامه تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی ایران هستند. از سوابق ایشان می‌توان به ریاست مرکز تحقیقات بیومکانیک و ارگونومی دانشگاه، عضویت هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی و بیش از 20 سال سابقه تدریس در دانشگاه ایران اشاره کرد.

دکتر مسعود حاجی خانی

متخصص ارتوپدی فلوشیپ زانو

فارغ التحصیل دکترای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جراح استخوان و ارتوپدی و فلوشیپ جراح زانو و تعویض مفصل هستند. از دستاوردهای پزشکی ایشان می‌توان به عضویت در انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا و کانادا و جراحان لگن و تعویض مفصل ایران، مدیریت گروه ارتوپدی بیمارستان لولاگر اشاره کرد.

دکتر علی مقدس جعفری

متخصص اورژانس و فوریتهای پزشکی

دکتر علی مقدس جعفری فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی طب اورژانس و دارای بورد تخصصی طب اورژانس هستند. از سوابق ایشان می‌توان به عضویت هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد.

دکتر دامون آزاد

فلوشیپ فوق تخصصی درد

متخصص در کنترل و درمان انواع درد مزمن:

• کمردرد
  • دیسک کمر و گردن
  • آرتروز و درد مفاصل
  • نوروپاتی دیابتی
  • سندرم تونل مچ دست و فیبرومیالژی
فهرست مطالب

درمان فتق دیسک کمر به ندرت به جراحی نیاز پیدا می‌کند و تقریباً دو درصد بیماران دچار فتق دیسک کمر مجبور به انجام جراحی می‌شوند. اگر علائم و عوارض ظرف 6 ـ 12 هفته بهبود نیابد یا حتی در این مدت تشدید شود، چون درمان‌های غیرجراحی و محافظه‌کارانه کمکی به بهبود علائم نکرده است، پزشک جراحی را توصیه می‌کند. چنانچه درد دیسک کمر به درمان‌های غیرجراحی واکنش نشان ندهد، پزشک مداخله جراحی را بررسی می‌کند.

در موارد شدیدتری که ناگهان علائم مربوط به آسیب‌های جدی‌تر سیستم عصبی، از قبیل تحلیل عضلانی شدیدتر، فلج، اختلال‌ در کنترل ادرار و مدفوع، مشکل در استفاده از دست و پا یا اختلال در راه رفتن (dysbasia) بروز می‌یابد، لازم است که جراحی به صورت اورژانسی ظرف 24 ـ 48 ساعت پس از بروز علائم انجام شود، چون تأخیر در انجام جراحی شانس بهبودی را کاهش می‌دهد.

برای جراحی دیسک کمر باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی جراحی دیسک کمر و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر مهران مرادی جراح مغز و اعصاب (جراح دیسک کمر تهران) با شماره تلفن های 02126350185 - 09912552234 تماس حاصل فرمایید.

فتق دیسک کمر

محتوای آب دیسک‌های بین‌مهره‌ای و خاصیت کشسانی‌شان در پی بالا رفتن سن و به دلیل افزایش تقلای جسمی کمتر می‌شود، همچنین ساختار دیسک‌ها تغییر می‌کند و دیسک‌ها به تدریج ساییده می‌شوند. درنتیجه دیواره فیبری دیسک ضعیف می‌شود، در این حالت ممکن است دیواره دیسک برآمده شود. از این گذشته احتمال پاره شدن دیواره دیسک نیز وجود دارد، در این صورت احتمال دارد ماده ارتجاعی درون دیسک از شکاف ایجاد شده در دیواره دیسک بیرون بزند و فتق دیسک ایجاد شود. برآمدگی یا فتق دیسک باعث تنگ شدن فضای کانال نخاعی یا فضایی می‌شود که در امتداد کانال‌های عصبی منتهی به نخاع یا خروجی از نخاع کشیده شده است، به این ترتیب فیبرهای عصبی تحت فشار قرار می‌گیرد و علائمی مانند بی‌حسی، درد، ضعیف شدن عضلات، فلج و در موارد شدیدتر فلج، اختلال در کنترل ادرار و مدفوع و ناتوانی جنسی در مردان بروز می‌یابد.

فتق دیسک کمر

آسیب‌دیدگی دیسک در بلندمدت موجب از بین رفتن ارتباط بین مهره‌ها می‌شود که ممکن است با ضایعه‌های دیگری نیز همراه باشد.

در موارد شدید، جراح دیسک کمر و یا جراح مغز و اعصاب از روش جراحی برای درمان فتق دیسک استفاده می‌کند.

جراح مغز و اعصاب اختلال‌های درگیر کننده سیستم عصبی را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند.

جراحی دیسک کمر چگونه انجام می‌شود؟

در روش جراحی، جراح دیسک کمر تهران (جراح مغز و اعصاب)  یکی از روش‌های زیر را برای درمان انتخاب می‌کند:

دیسککتومی

جراحی دیسکتومی به عنوان روشی برای برداشتن ماده‌ای که فشاری بر ریشه‌های اعصاب یا ستون فقرات ایجاد می‌کند، انجام می‌شود. این جراحی به عنوان میکرودیسکتومی، دیسکتومی از راه پوست، دیسکتومی کمر، جراحی فتق دیسک کمر یا جراحی رفع فشار یا دکمپرشن نیز شناخته می‌شود. در این روش، جراح بخش برجسته دیسک بین مهره (نوکلئوس پولپوزوس) را برداشت می‌کند، زیرا این بخش می‌تواند فشاری بر ریشه عصب یا نخاع ایجاد کند و منجر به درد، بی‌حسی، ضعف، مشکلات تعادلی یا مشکلات حرکتی شود.

میکرودیسکتومی یک نوع کمی تهاجمی از دیسکتومی است. در این روش، جراح با ایجاد یک برش کوچک به طول 2.5-4 سانتی‌متر، بخش برجسته نوکلئوس پولپوزوس را با استفاده از روش‌های سنتی یا لیزر برداشت می‌کند. جراح در طول عمل از میکروسکوپ استفاده می‌کند. همچنین، در دیسکتومی از راه پوست، جراح با ایجاد یک برش کوچک و استفاده از لیزر یا مکش، بخشی از دیسک را برداشت می‌کند. دیسکتومی می‌تواند بر روی بخش‌های مختلف ستون فقرات انجام شود، به عنوان مثال، دیسکتومی کمر برای برداشتن بخش برجسته دیسک کمر انجام می‌شود.

عمل دیسککتومی با اهداف زیر انجام می‌شود:

• تسکین درد پا و یا باسن ناشی از فشار آوردن دیسک پاره شده یا برجسته به عصب؛
  • درمان ضعف و بی‌حسی پا و
  • رفع فشار از روی نخاع یا عصب‌های ستون فقرات.

لامینکتومی

لامینکتومی مشابه دیسککتومی به منظور از بین بردن فشار انجام می‌شود. جراح در عمل لامینکتومی، بخشی از استخوان ستون فقرات (لامینا) را می‌برد تا کانال نخاعی مشخص شود. لامینا بخش پشتی کانال نخاعی است که پوشش محافظی را برای نخاع ایجاد می‌کند. هدف از انجام جراحی لامینکتومی برداشتن بخشی از ستون فقرات و رفع فشار از روی نخاع یا عصب‌ها است.

جراح لامینکتومی، که به همراه برداشت یا برداشتن رباط زرد یا فلاوم انجام می‌شود، این رباط زرد برای حمایت از ستون فقرات استفاده می‌شود. این رباط گاهی دلیل فشار واقع بر عصب‌ها یا نخاع می‌شود؛ این شرایط به عنوان تنگی مرکزی شناخته می‌شوند. برجستگی دیسک، خارهای استخوانی، رشد بیش از حد مفصل یا حتی بافت خود رباط می‌توانند علت فشار واقع بر عصب‌ها باشند. جراح دیسک کمر علت فشار واقع بر عصب را تشخیص می‌دهد و عامل ایجاد فشار را، مانند خارهای استخوانی یا برجستگی دیسک، در طی جراحی برداشت می‌کند. فشار وارد بر عصب می‌تواند منجر به درد و کمردرد شود. تحت فشار بودن ریشه‌های عصب عارضه بسیار دردناکی است و با برداشتن این فشار در طی عمل جراحی، درد بیمار تسکین می‌یابد و عملکرد بیمار بهبود می‌یابد.

عمل لامینکتومی با اهداف زیر انجام می‌شود:

• دسترسی پیدا کردن به دیسک برجسته یا دارای فتق ستون فقرات، مانند دیسک برجسته‌ای که باعث درد سیاتیک شده است؛
  • برداشتن خارهای استخوانی موسوم به استئوفیت (اسپوندیلوز دفورمان)؛
  • تسکین کمردرد ناشی از آسیب عصبی؛
  • درمان بی‌حسی و درد پا؛
  • رفع فشار از روی عصب‌های نخاعی و
  • برداشتن تومور ستون فقرات.

فیوژن ستون فقرات

جراحی فیوژن یا خشک کردن مهره‌های ستون فقرات عموماً برای رفع مشکل ناپایداری ستون فقراتی انجام می‌شود که به دلیل ساییدگی یا بیماری دژنراتیو دیسک، اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) یا دیگر مشکلات مربوط به نظم و هم‌ترازی ستون فقرات ایجاد شده است. جراحی فیوژن به عنوان «آخرین» راه چاره برای درمان اسکولیوز ایدئوپاتیک (اسکولیوز با دلیل نامشخص)، اسکولیوز مادرزادی (موجود از بدو تولد)، اسکولیوز عصبی ـ عضلانی (عارضه جانبی ناشی از ابتلا به بیماری‌های دیگر) یا اسکولیوز دژنراتیو (ناشی از ساییدگی) توصیه می‌شود.

جراح دو یا چند مهره را در عمل فیوژن با استفاده از استخوان سالم به هم جوش می‌دهد و ثابت می‌کند ـ معمولاً از گرفت استخوانی گرفته شده از استخوان خود بیمار یا بانک استخوان برای پیوند دادن مهره‌ها به هم استفاده می‌شود و غالباً وسایلی مانند پیچ، پلاک و میله فلزی برای تثبیت و خشک کردن مهره‌ها به کار برده می‌شود. جراحی فیوژن راهکاری دائمی برای اصلاح مشکلات دژنراتیو یا ناشی از عدم هم‌ترازی ستون فقرات است. به هم جوش دادن مهره‌ها باعث می‌شود که ستون فقرات در موقعیتی صحیح‌تر و صاف‌تر پایدار شود. جراحی فیوژن انحنای ستون فقرات را به میزان 50 ـ 70 درصد اصلاح می‌کند.

انحنای 40 ـ 50 درجه‌ای ستون فقرات یا بیشتر، انحراف «شدید» ستون فقرات محسوب می‌شود. جراحی فیوژن برای اصلاح بدشکلی و درمان عوارض جانبی مرتبط توصیه می‌شود.

جراحی فیوژن با اهداف زیر انجام می‌شود:

• کاهش انحنای غیرعادی ستون فقرات از طریق صاف یا هم‌تراز کردن ستون فقرات؛
  • درمان اسکولیوز، اسپوندیلوز، اسپوندیلولیستزی، تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک، شکستگی، عفونت و تومور؛
  • درمان عوارض جانبی مانند کمردرد متوسط تا شدید، مشکلات حرکتی، تنفسی و … و
  • درمان ساییدگی دیسک.

تعویض دیسک

درصد بسیار کمی از بیماران که فقط یک دیسکشان مشکل دارد و مفصل‌های فاست اطراف دیسکشان سالم است، می‌توانند ستون فقرات را از طریق انجام دادن عمل تعویض دیسک و برداشتن دیسک آسیب‌دیده پایدار کنند. البته این وضعیت در میان بیماران دچار کمردرد شایع نیست.

فاستکتومی

مفصل فاست ساییده و آسیب دیده گاهی بزرگ می‌شود یا زائده‌های استخوانی موسوم به خارهای استخوانی روی آن ایجاد می‌شود که این وضعیت به نوبه خود باعث می‌شود عصب‌های مجاور تحت فشار قرار بگیرد. گاهی اوقات نیز لازم است که بخش کوچکی از مفصل فاست برداشته شود تا جراح به دیسک آسیب دیده دسترسی پیدا کند. جراحی فاستکتومی در هر دو حالت انجام می‌شود. لازم به ذکر است که وجود مفصل‌های فاست برای پایداری کلی ستون فقرات ضروری است، بنابراین با توجه به این که چه مقدار از مفصل فاست برداشته می‌شود، ممکن است ضروری باشد که جراحی دیگری برای پایدار کردن ستون فقرات انجام شود.

مزایای جراحی فتق دیسک کمر

وقتی فشار ناشی از فتق دیسک از روی عصب‌ها برداشته می‌شود، پادرد و کمردرد تسکین پیدا می‌کند، اختلال‌های حسی کمتر می‌شود، عضله‌ها قوی‌تر می‌شود و عملکرد روده و یا مثانه به حالت عادی برمی‌گردد. به‌علاوه با انجام دادن جراحی دیسک کمر از بروز فلج احتمالی جلوگیری می‌کنید.

مزایای جراحی فتق دیسک کمر

خطرهای احتمالی جراحی دیسک کمر

عوارض جراحی دیسک کمر شامل خونریزی شدید، آسیب به کودا اکوینا (در 1-2 درصد موارد)، ضعف عضلات و در موارد شدیدتر فلج، اختلالات حسی، اختلالات حسی در مفاصل و عدم هماهنگی می‌باشد. این عوارض به ندرت رخ می‌دهند. همچنین، هموراژ یا خونریزی زخم جراحی پس از عمل، کمردرد و عود فتق نیز از دیگر عوارض جراحی دیسک کمر می‌باشند.

تقریباً 10 تا 15 درصد از بیماران پس از جراحی دیسک ممکن است در آینده با عود فتق دیسک مواجه شوند. عود فتق دیسک ممکن است در چند روز اول پس از جراحی، سال‌ها بعد یا در هر زمان دیگری بروز کند. تشخیص عود فتق دیسک تنها با بروز مجدد علائم بالینی امکان‌پذیر است. درد پا و لگن معمولاً بلافاصله پس از جراحی اولیه به دلیل کاهش فشار روی عصب کاهش می‌یابد. فتق دوباره دیسک ممکن است باعث شود که درد قدیمی ناگهان دوباره شروع شود.

جراح دیسک کمر قبل از انجام جراحی، بیمار را در مورد تمامی این عوارض آگاه می‌کند.

دوران نقاهت پس از جراحی فتق دیسک کمر چقدر طول می‌کشد؟

اکثر بیماران می‌توانند کارهای اداری یا سبک را ده تا چهارده روز پس از جراحی از سر بگیرند، اما برای شروع کارهای یدی سنگین باید چهار تا شش هفته صبر کنید. پس از گذشت شش هفته معمولاً هیچ محدودیتی برای انجام فعالیت‌ها وجود ندارد.

برای اطمینان بیشتر حتماً در این مورد با جراح دیسک کمر خود مشورت کنید.

جهت مشاوره و تعیین نوبت با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

اگر از اسکولیوز، قوز کمر، کیفوز، گودی کمر، انحنای ستون فقرات احساس ناراحتی می‌کنید می‌توانید به کلینیک دکتر مرادی مراجعه نمایید.

یک متخصص جراحی مغز و ستون فقرات با توجه به تخصص خود در مورد مغز و ستون فقرات و اجزای آن به درمان و جراحی بیماری‌های مغز ستون فقرات و نخاع و اجزای آن می‌پردازد.