جراح دیسک کمر تهران : آدرس، شماره تلفن و نوبت دهی (دکتر مهران مرادی)

درمان فتق دیسک کمر (دیسک کمر) به ندرت به جراحی نیاز پیدا می‌کند و تقریباً دو درصد بیماران دچار فتق دیسک کمر مجبور به انجام جراحی می‌شوند. اگر علائم و عوارض ظرف 6 ـ 12 هفته بهبود نیابد یا حتی در این مدت تشدید شود، چون درمان‌های غیرجراحی و محافظه‌کارانه کمکی به بهبود علائم نکرده است، پزشک جراحی را توصیه می‌کند. چنانچه درد دیسک کمر به درمان‌های غیرجراحی واکنش نشان ندهد، پزشک مداخله جراحی را بررسی می‌کند.

در موارد شدیدتری که ناگهان علائم مربوط به آسیب‌های جدی‌تر سیستم عصبی، از قبیل تحلیل عضلانی شدیدتر، فلج، اختلال‌ در کنترل ادرار و مدفوع، مشکل در استفاده از دست و پا یا اختلال در راه رفتن (dysbasia) بروز می‌یابد، لازم است که جراحی به صورت اورژانسی ظرف 24 ـ 48 ساعت پس از بروز علائم انجام شود، چون تأخیر در انجام جراحی شانس بهبودی را کاهش می‌دهد.

برای جراحی دیسک کمر باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی جراحی دیسک کمر و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر مهران مرادی جراح مغز و اعصاب (جراح دیسک کمر تهران) با شماره تلفن های 02126350185 تماس حاصل فرمایید.

فتق دیسک کمر

محتوای آب دیسک‌های بین‌مهره‌ای و خاصیت کشسانی‌شان در پی بالا رفتن سن و به دلیل افزایش تقلای جسمی کمتر می‌شود، همچنین ساختار دیسک‌ها تغییر می‌کند و دیسک‌ها به تدریج ساییده می‌شوند. درنتیجه دیواره فیبری دیسک ضعیف می‌شود، در این حالت ممکن است دیواره دیسک برآمده شود. از این گذشته احتمال پاره شدن دیواره دیسک نیز وجود دارد، در این صورت احتمال دارد ماده ارتجاعی درون دیسک از شکاف ایجاد شده در دیواره دیسک بیرون بزند و فتق دیسک ایجاد شود. برآمدگی یا فتق دیسک باعث تنگ شدن فضای کانال نخاعی یا فضایی می‌شود که در امتداد کانال‌های عصبی منتهی به نخاع یا خروجی از نخاع کشیده شده است، به این ترتیب فیبرهای عصبی تحت فشار قرار می‌گیرد و علائمی مانند بی‌حسی، درد، ضعیف شدن عضلات، فلج و در موارد شدیدتر فلج، اختلال در کنترل ادرار و مدفوع و ناتوانی جنسی در مردان بروز می‌یابد.

فتق دیسک کمر

آسیب‌دیدگی دیسک در بلندمدت موجب از بین رفتن ارتباط بین مهره‌ها می‌شود که ممکن است با ضایعه‌های دیگری نیز همراه باشد.

در موارد شدید، جراح دیسک کمر و یا جراح مغز و اعصاب از روش جراحی برای درمان فتق دیسک استفاده می‌کند.

جراح مغز و اعصاب اختلال‌های درگیر کننده سیستم عصبی را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند.

جراحی دیسک کمر چگونه انجام می‌شود؟

در روش جراحی، جراح دیسک کمر تهران (جراح مغز و اعصاب)  یکی از روش‌های زیر را برای درمان انتخاب می‌کند:

دیسککتومی

جراحی دیسککتومی که از آن با اصطلاحات میکرودیسککتومی، دیسککتومی از راه پوست، دیسککتومی کمر، جراحی فتق دیسک کمر یا جراحی رفع فشار یا دکمپرشن نیز یاد می‌شود، با هدف برداشتن ماده‌ای انجام می‌شود که به ریشه‌های اعصاب یا ستون فقرات فشار می‌آورد. جراح بخش برجسته دیسک بین‌مهره‌ای (نوکلئوس پولپوزوس) را برمی‌دارد که به نخاع یا ریشه عصب فشار می‌آورد، در نتیجه درد، بی‌حسی، ضعف، مشکلات تعادلی یا حرکتی برطرف می‌شود.

میکرودیسککتومی نوع بسته و کم‌تهاجمی از دیسککتومی است؛ جراح برش کوچک‌تری به طول 2.5 ـ 4 سانتی‌متر را ایجاد می‌کند و بخش برجسته نوکلئوس پولپوزوس را به روش قدیمی یا با استفاده از لیزر برمی‌دارد ـ جراح در طول عمل از میکروسکوپ استفاده می‌کند. جراح در دیسککتومی از روی پوست، بخشی از دیسک را با استفاده از لیزر یا مکش از طریق ایجاد یک برش کوچک و با پروب مخصوص برمی‌دارد. دیسککتومی را می‌توان بر روی بخش‌های مختلف ستون فقرات انجام داد. برای مثال دیسککتومی کمر برای برداشتن بخش برجسته دیسک کمر انجام می‌شود.

عمل دیسککتومی با اهداف زیر انجام می‌شود:

• تسکین درد پا و یا باسن ناشی از فشار آوردن دیسک پاره شده یا برجسته به عصب؛
  • درمان ضعف و بی‌حسی پا و
  • رفع فشار از روی نخاع یا عصب‌های ستون فقرات.

لامینکتومی

لامینکتومی مشابه دیسککتومی به منظور از بین بردن فشار انجام می‌شود. جراح در عمل لامینکتومی، بخشی از استخوان ستون فقرات (لامینا) را می‌برد تا کانال نخاعی مشخص شود. لامینا بخش پشتی کانال نخاعی است که پوشش محافظی را برای نخاع ایجاد می‌کند. هدف از انجام جراحی لامینکتومی برداشتن بخشی از ستون فقرات و رفع فشار از روی نخاع یا عصب‌ها است.

جراح لامینا را همراه با رباط زرد یا فلاوم می‌برد یا برمی‌دارد ـ رباط زرد از ستون فقرات حمایت می‌کند. این رباط گاهی اوقات دلیل تحت فشار قرار گرفتن عصب‌ها یا نخاع است؛ از این عارضه با اصطلاح تنگی مرکزی یاد می‌شود. برجستگی دیسک، خارهای استخوانی، رشد بیش از حد مفصل یا بافت خود رباط می‌تواند علت تحت فشار قرار گرفتن عصب‌ها باشد. جراح دیسک کمر علت تحت فشار بودن عصب را مشخص می‌کند و عامل ایجاد فشار، برای مثال خار استخوانی یا بخش برجسته دیسک را طی عمل جراحی برمی‌دارد. فشار وارد بر عصب می‌تواند علت پادرد و کمردرد باشد. تحت فشار بودن ریشه‌های عصب عارضه بسیار دردناکی است، چنانچه این فشار طی عمل جراحی برداشته شود، درد بیمار تسکین می‌یابد و عملکرد بیمار بهتر می‌شود.

عمل لامینکتومی با اهداف زیر انجام می‌شود:

• دسترسی پیدا کردن به دیسک برجسته یا دارای فتق ستون فقرات، مانند دیسک برجسته‌ای که باعث درد سیاتیک شده است؛
  • برداشتن خارهای استخوانی موسوم به استئوفیت (اسپوندیلوز دفورمان)؛
  • تسکین کمردرد ناشی از آسیب عصبی؛
  • درمان بی‌حسی و درد پا؛
  • رفع فشار از روی عصب‌های نخاعی و
  • برداشتن تومور ستون فقرات.

فیوژن ستون فقرات

جراحی فیوژن یا خشک کردن مهره‌های ستون فقرات عموماً برای رفع مشکل ناپایداری ستون فقراتی انجام می‌شود که به دلیل ساییدگی یا بیماری دژنراتیو دیسک، اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) یا دیگر مشکلات مربوط به نظم و هم‌ترازی ستون فقرات ایجاد شده است. جراحی فیوژن به عنوان «آخرین» راه چاره برای درمان اسکولیوز ایدئوپاتیک (اسکولیوز با دلیل نامشخص)، اسکولیوز مادرزادی (موجود از بدو تولد)، اسکولیوز عصبی ـ عضلانی (عارضه جانبی ناشی از ابتلا به بیماری‌های دیگر) یا اسکولیوز دژنراتیو (ناشی از ساییدگی) توصیه می‌شود.

جراح دو یا چند مهره را در عمل فیوژن با استفاده از استخوان سالم به هم جوش می‌دهد و ثابت می‌کند ـ معمولاً از گرفت استخوانی گرفته شده از استخوان خود بیمار یا بانک استخوان برای پیوند دادن مهره‌ها به هم استفاده می‌شود و غالباً وسایلی مانند پیچ، پلاک و میله فلزی برای تثبیت و خشک کردن مهره‌ها به کار برده می‌شود. جراحی فیوژن راهکاری دائمی برای اصلاح مشکلات دژنراتیو یا ناشی از عدم هم‌ترازی ستون فقرات است. به هم جوش دادن مهره‌ها باعث می‌شود که ستون فقرات در موقعیتی صحیح‌تر و صاف‌تر پایدار شود. جراحی فیوژن انحنای ستون فقرات را به میزان 50 ـ 70 درصد اصلاح می‌کند.

انحنای 40 ـ 50 درجه‌ای ستون فقرات یا بیشتر، انحراف «شدید» ستون فقرات محسوب می‌شود. جراحی فیوژن برای اصلاح بدشکلی و درمان عوارض جانبی مرتبط توصیه می‌شود.

جراحی فیوژن با اهداف زیر انجام می‌شود:

• کاهش انحنای غیرعادی ستون فقرات از طریق صاف یا هم‌تراز کردن ستون فقرات؛
  • درمان اسکولیوز، اسپوندیلوز، اسپوندیلولیستزی، تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک، شکستگی، عفونت و تومور؛
  • درمان عوارض جانبی مانند کمردرد متوسط تا شدید، مشکلات حرکتی، تنفسی و … و
  • درمان ساییدگی دیسک.

تعویض دیسک

درصد بسیار کمی از بیماران که فقط یک دیسکشان مشکل دارد و مفصل‌های فاست اطراف دیسکشان سالم است، می‌توانند ستون فقرات را از طریق انجام دادن عمل تعویض دیسک و برداشتن دیسک آسیب‌دیده پایدار کنند. البته این وضعیت در میان بیماران دچار کمردرد شایع نیست.

فاستکتومی

مفصل فاست ساییده و آسیب دیده گاهی بزرگ می‌شود یا زائده‌های استخوانی موسوم به خارهای استخوانی روی آن ایجاد می‌شود که این وضعیت به نوبه خود باعث می‌شود عصب‌های مجاور تحت فشار قرار بگیرد. گاهی اوقات نیز لازم است که بخش کوچکی از مفصل فاست برداشته شود تا جراح به دیسک آسیب دیده دسترسی پیدا کند. جراحی فاستکتومی در هر دو حالت انجام می‌شود. لازم به ذکر است که وجود مفصل‌های فاست برای پایداری کلی ستون فقرات ضروری است، بنابراین با توجه به این که چه مقدار از مفصل فاست برداشته می‌شود، ممکن است ضروری باشد که جراحی دیگری برای پایدار کردن ستون فقرات انجام شود.

مزایای جراحی فتق دیسک کمر

وقتی فشار ناشی از فتق دیسک از روی عصب‌ها برداشته می‌شود، پادرد و کمردرد تسکین پیدا می‌کند، اختلال‌های حسی کمتر می‌شود، عضله‌ها قوی‌تر می‌شود و عملکرد روده و یا مثانه به حالت عادی برمی‌گردد. به‌علاوه با انجام دادن جراحی دیسک کمر از بروز فلج احتمالی جلوگیری می‌کنید.

مزایای جراحی فتق دیسک کمر

خطرهای احتمالی جراحی دیسک کمر

خونریزی شدید، آسیب دیدن کودا اکوینا (در 1 ـ 2 درصد موارد)، ضعیف شدن عضلات و در موارد شدیدتر فلج، اختلال‌های حسی، اختلال‌های حسی مفاصل و عدم هماهنگی از جمله عوارض جراحی دیسک کمر است که البته به ندرت بروز می‌یابد. هموراژ یا خونریزی زخم جراحی پس از عمل، کمردرد و عود فتق نیز از دیگر عوارض جراحی دیسک کمر به شمار می‌آید.

ده تا پانزده درصد بیماران پس از جراحی دیسک در آینده با عود فتق دیسک مواجه می‌شوند. عود فتق دیسک ممکن است فقط چند روز پس از جراحی، سال‌ها بعد یا هر زمانی بین این دو حد رخ بدهد. بروز مجدد علائم بالینی تنها راه برای پی بردن به عود فتق دیسک است. درد پا و لگن معمولاً بلافاصله پس از جراحی اولیه به دلیل از بین رفتن فشار روی عصب آرام می‌شود. فتق مجدد دیسک معمولاً باعث می‌شود که همان درد قدیمی ناگهان دوباره شروع شود.

جراح دیسک کمر قبل از انجام جراحی، بیمار را از تمامی این موارد آگاه می‌کند.

دوران نقاهت پس از جراحی فتق دیسک کمر چقدر طول می‌کشد؟

اکثر بیماران می‌توانند کارهای اداری یا سبک را ده تا چهارده روز پس از جراحی از سر بگیرند، اما برای شروع کارهای یدی سنگین باید چهار تا شش هفته صبر کنید. پس از گذشت شش هفته معمولاً هیچ محدودیتی برای انجام فعالیت‌ها وجود ندارد.

برای اطمینان بیشتر حتماً در این مورد با جراح دیسک کمر خود مشورت کنید.

آخرین مقالات

Call Now Buttonتماس باما