انواع روش های جراحی دیسک گردن برای تسکین درد و علائم گزگز

تیم فوق تخصصی کلینیک دکتر مهران مرادی

دکتر عباس دقاق زاده

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

دکتر عباس دقاق زاده متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و  متخصص در درمان بیماری‌های عضلانی، استخوان‌ها، مفاصل، اعصاب محیطی، دیسک کمر و گردن،  مشکلات ستون فقرات، ناهنجاری های اسکلتی و کمر و اسکولیوز.

دکتر کامران آزما

جراح مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، عضو هیئت ممتحنه دانشنامه تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی ایران هستند. از سوابق ایشان می‌توان به ریاست مرکز تحقیقات بیومکانیک و ارگونومی دانشگاه، عضویت هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی و بیش از 20 سال سابقه تدریس در دانشگاه ایران اشاره کرد.

دکتر مسعود حاجی خانی

متخصص ارتوپدی فلوشیپ زانو

فارغ التحصیل دکترای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جراح استخوان و ارتوپدی و فلوشیپ جراح زانو و تعویض مفصل هستند. از دستاوردهای پزشکی ایشان می‌توان به عضویت در انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا و کانادا و جراحان لگن و تعویض مفصل ایران، مدیریت گروه ارتوپدی بیمارستان لولاگر اشاره کرد.

دکتر علی مقدس جعفری

متخصص اورژانس و فوریتهای پزشکی

دکتر علی مقدس جعفری فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی طب اورژانس و دارای بورد تخصصی طب اورژانس هستند. از سوابق ایشان می‌توان به عضویت هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد.

دکتر دامون آزاد

فلوشیپ فوق تخصصی درد

متخصص در کنترل و درمان انواع درد مزمن:

• کمردرد
  • دیسک کمر و گردن
  • آرتروز و درد مفاصل
  • نوروپاتی دیابتی
  • سندرم تونل مچ دست و فیبرومیالژی
فهرست مطالب

هفت استخوان گردن مهره‌های ستون فقرات گردن را تشکیل می‌دهند. این قسمت از ستون فقرات از وزن سر پشتیبانی می‌کند و به شانه‌ها و بدن متصل می‌شود. گردن درد دلایل زیادی دارد و ممکن است با آسیب یا انحطاط دیسک‌های گردن همراه باشد که باعث می‌شود درد به سمت پایین بازو منتشر شود. اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار گردن درد و/یا درد بازو، بی‌حسی یا ضعف هستید ممکن است درمان جراحی مانند فتق دیسک گردن در شرایط شما مناسب باشد.

چندین روش جراحی شامل دیسککتومی و فیوژن سرویکس قدامی و جایگزینی دیسک گردن وجود دارد که پزشک ممکن است بسته به علائم موجود، محل ریشه عصبی درگیر و سابقه کلی سلامت و سابقه پزشکی بیمار توصیه کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع روش‌های جراحی دیسک گردن ادامه مطلب را بخوانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر مهران مرادی جراح مغز و اعصاب با شماره تلفن های  02126350185 - 09912552234 تماس حاصل فرمایید.

علت و علائم دیسک گردن

فتق دیسک گردنی به معنای پاره شدن دیسک در ناحیه گردن است، که در این حالت، هسته مرکزی خود را از لبه بیرونی دیسک بیرون می‌آورد و به داخل کانال نخاعی فشرده می‌شود. این وضعیت می‌تواند ریشه‌های عصب نخاعی را تحت تأثیر قرار داده و باعث فشار و آسیب دیدگی آن‌ها شود. این آسیب ممکن است نتیجه تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات یا آسیب دیگری باشد. هنگامی که دیسک ضعیف می‌شود، انعطاف‌پذیری آن کاهش می‌یابد. دیسک‌ها کوچکتر می‌شوند و فاصله بین مهره‌ها کاهش می‌یابد.

علائم دیسک گردن

برخی از علائم فتق دیسک گردن عبارتند از:

• درد عضلانی از گردن تا شانه
  • سوزش یا دردهایی که بر بازو، شانه‌ها یا گردن ضربه می‌زند
  • ضعف در یک بازو
  • سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در یک دست
  • از دست دادن تعادل یا اسهال خونی دستی

انواع روش‌های جراحی دیسک گردن

روش‌های درمانی برای بیماران مبتلا به فتق دیسک گردن در ابتدا به صورت محافظه کارانه استفاده می‌شود، و جراحی به عنوان گزینه‌ای آخر در نظر گرفته می‌شود تا مشکلات را اصلاح کند. درمان‌هایی مانند داروهای ضد درد، فیزیوتراپی و استراحت معمولاً می‌توانند بهبودی بیشتری در مشکلات مرتبط با ستون فقرات ایجاد کنند. جراحان تصمیم به انجام جراحی می‌گیرند زمانی که بهبودی محدود یا هیچ بهبودی را نشان ندهند و مشکلات بیمار را تحت تأثیر قرار دهند و از انجام فعالیت‌های روزمره‌اشان مانع شوند. نوع جراحی ممکن است بسته به تشخیص، سابقه پزشکی، وضعیت سلامتی فرد و خطر احتمالی عوارض متفاوت باشد. برای انتخاب بهترین گزینه درمانی و برآوردن نیازهای خود، مهم است که خود را آگاه سازید و گزینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید. دانش درباره انواع جراحی‌های انجام شده برای فتق دیسک گردن به شما کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید.

جراحی دیسک گردن

در این قسمت انواع روش‌های جراحی دیسک گردن به طور کامل توضیح داده شدهاند:

دیسکتومی و فیوژن سرویکس قدامی (ACDF)

دیسککتومی و فیوژن سرویکس (ACDF) شامل برداشتن دیسک آسیب دیده برای از بین بردن فشردگی نخاع یا ریشه عصب و کاهش درد مربوطه، ضعف بازو، بی‌حسی و سوزن سوزن شدن است.

این جراحی از طریق یک برش کوچک در جلوی گردن انجام می‌شود. دیسک بین دو استخوان مهره‌ای برداشته می‌شود، و هرنی دیسک یا خار استخوانی که باعث ایجاد نخاع یا فشردگی ریشه عصب می‌شود نیز برداشته می‌شود. جراحی فیوژن همزمان با عمل دیسکتومی به منظور تثبیت بخش گردن رحم انجام می‌شود. همجوشی شامل قرار دادن پیوند استخوان ویا ایمپلنت‌ها در محل اولیه دیسک به منظور ایجاد ثبات در ناحیه است.

اکثر عملیات دیسکتومی و فیوژن سرویکس قدامی را می‌توان به صورت سرپایی انجام داد و بیماران در همان روز یا پس از یک شب اقامت در بیمارستان به خانه بازگشتند.

مزایای عملیات ACDF عبارتند از:

• دسترسی مستقیم به دیسک و نخاع: روش قدامی امکان مشاهده مستقیم دیسک‌های گردنی را فراهم می‌کند که معمولاً در ایجاد نخاع یا فشرده سازی عصب و علائم دخیل هستند. برداشتن دیسک باعث از بین رفتن مستقیم عصب آسیب دیده یا نخاع می‌شود.
  • درد کمتر بعد از عمل. بیماران از این روش کمتر از عمل جراحی خلفی درد برش دارند.

تعویض دیسک گردن

جایگزینی دیسک گردن جایگزینی برای دیسکتومی و فیوژن سرویکس قدامی در بیماران منتخب است. هدف از تعویض دیسک گردن، برداشتن نخاع یا فشردگی ریشه عصب با حفظ حرکت گردن است. دیسک‌های مصنوعی با هدف تقلید از فرم و عملکرد دیسک طبیعی ستون فقرات طراحی شده‌اند. این عمل معمولاً برای بیماران جوان‌تر بدون آرتروز گردن انجام می‌شود که دارای فتق دیسک گردن هستند که باعث درد شدید گردن ویا بازو می‌شود که به گزینه‌های درمانی غیر جراحی پاسخ نمی‌دهد.

مهم‌ترین مزیت جایگزینی دیسک گردن حفظ حرکت طبیعی گردن است. این امر به نوبه خود تقاضای اضافی دیسک‌های دیگر در ستون فقرات گردنی را حذف می‌کند و اعتقاد بر این است که احتمال خرابی دیسک در آینده در سایر دیسک‌های سالم را کاهش می‌دهد. همچنین تعویض دیسک گردن مشکلات احتمالی مرتبط با نیاز به پیوند استخوان برای فیوژن ستون فقرات را از بین می‌برد و باعث حرکت زودهنگام گردن بعد از عمل می‌شود.

لازم به یادآوری است که تعویض دیسک یک روش حفظ حرکت است و نه یک روش ایجاد حرکت. این بدان معناست که دیسک مفصلی که قبل از تعویض دیسک حرکت نکرده است، احتمالاً بعد از تعویض دیسک حرکت نمی‌کند. در حقیقت، برای بیماران مبتلا به آرتریت شدید گردن و گردن درد علاوه بر درد بازو، دیسککتومی قدامی گردن و فیوژن احتمالاً گزینه جراحی مناسب‌تری است.

اکثر تعویض دیسک گردن را می‌توان به صورت سرپایی انجام داد و بیماران در همان روز یا پس از یک شب اقامت در بیمارستان به خانه بازگشتند.

لامینوپلاستی دهانه گردن خلفی

لامینوپلاستی یک عمل جراحی است که باعث بزرگ شدن کانال نخاعی می‌شود. برای بیماران مبتلا به فشرده سازی شدید نخاع در سطوح مختلف که دارای تراز طبیعی گردن و کم‌ترین درد گردن نیز هستند، لامینوپلاستی یک تکنیک حرکتی را برای رفع فشار فک نخاعی ارائه می‌دهد. شبیه به ستون فقرات کمری، یک “سقف” سفت و محکم بر روی کانال نخاعی ایجاد می‌کند. در حین لامینوپلاستی، یک لولا در یک طرف ورقه ایجاد می‌شود و طرف دیگر با کمک یک صفحه فلزی کوچک باز می‌شود. این امر بدون نیاز به همجوشی فضای بیشتری را برای نخاع ایجاد می‌کند. اکثر بیماران متوجه تسکین فوری درد بازو و بهبود بی‌حسی دست می‌شوند. قبل از رفتن به خانه معمولاً یک یا دو شب اقامت در بیمارستان لازم است. کار بر روی تقویت ماهیچه‌های پشت گردن پس از عمل لامینوپلاستی بسیار مهم است و به محض تحمل، تقویت اکستنسور دهانه رحم ایزومتریک آغاز می‌شود.

سوراخ گردن

فورامینوتومی خلفی گردن یک روش کم تهاجمی است که شامل برداشتن خارهای استخوانی یا فتق دیسک از گذرگاه ریشه عصبی از طریق سوراخ است. این روش تحت بیهوشی عمومی و از طریق یک برش تقریباً 1 اینچی در پشت گردن انجام می‌شود. از ابزارهای دقیق برای برداشتن مقدار کمی از استخوان که به عنوان دیواره بیرونی حفره است، استفاده می‌شود. هنگامی که سوراخ باز می‌شود، ریشه عصب دیده می‌شود. سپس مواد دیسک متخلف یا خارهای استخوانی تحت بزرگ‌نمایی با دقت برداشته می‌شوند و برش با بخیه بسته می‌شود. اکثر بیماران بعد از عمل متوجه تسکین فوری و تقریباً تسکین کامل درد بازو می‌شوند. هیچ گونه همجوشی در این روش دخیل نیست و اکثر بیماران می‌توانند به صورت سرپایی تحت عمل سوراخ رحمی قرار گیرند.

لامینکتومی دهانه گردن و فیوژن

هدف از لامینکتومی و فیوژن سرویکس خلفی برداشتن فشرده سازی نخاع و دستیابی به ثبات ستون فقرات است. این عمل مختص بیمارانی است که دارای فشرده سازی نخاعی چند سطحی و آرتریت گردن شدید یا بی‌ثباتی مهرههای گردن هستند، که در آن‌ها جراحی با رویکرد قدامی (یا جلو) نامطلوب است یا امکان پذیر نیست. فیوژن دهانه رحم به تنهایی می‌تواند برای افرادی که قبلاً از فیوژن قدامی دهانه رحم بدون جوش (بدون بهبود) استفاده شده است، انجام شود.

این عمل شامل یک برش 3-5 اینچی در پشت گردن است. لایه یا سقف استخوانی کانال نخاعی با استفاده از ابزارهای دقیق برای از بین بردن نخاع برداشته می‌شود. سپس پیچ‎‌های کوچکی در مهره‌ها قرار می‌گیرند و با میله‌هایی به هم متصل می‌شوند تا ستون فقرات را در تراز صحیح آناتومیکی تثبیت کنند. پیوند استخوان روی سطوح استخوانی قرار می‌گیرد تا بتواند به هم متصل شود و عمل را تکمیل کند. اکثر بیماران بلافاصله پس از جراحی متوجه تسکین فوری درد بازو و بهبود بی‌حسی دست می‌شوند. با التیام فیوژن در چند ماه اول پس از جراحی، اکثر بیماران نیز متوجه کاهش قابل توجه درد گردن خود می‌شوند.

اکثر بیماران پس از این عمل نیاز به اقامت دو تا سه شب در بیمارستان دارند و حدود 6 هفته پس از جراحی نیاز به بستن گردن دارند.

جهت مشاوره و تعیین نوبت با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

اگر از اسکولیوز، قوز کمر، کیفوز، گودی کمر، انحنای ستون فقرات احساس ناراحتی می‌کنید می‌توانید به کلینیک دکتر مرادی مراجعه نمایید.

یک متخصص جراحی مغز و ستون فقرات با توجه به تخصص خود در مورد مغز و ستون فقرات و اجزای آن به درمان و جراحی بیماری‌های مغز ستون فقرات و نخاع و اجزای آن می‌پردازد.