درمان قطعی تومورهای کوروئید پلکسوس در کودکان با جراحی کم تهاجمی

تومورهای کوروئید پلکسوس

تومورهای کوروئید پلکسوس (Choroid plexus) مغزی در بافتی بوجود می‌آیند که این بافت در فضایی از مغز که بطن نامیده می‌شود، قرار دارد. این بافت، مایع مغزی نخاعی (CSF) را می‌سازد که این مایع، مغز و طناب نخاعی را احاطه می‌کند. تومورهای کورویید پلکسوس در بافت مغز، فشار ایجاد می‌کنند. این تومورهای کمیاب اغلب در کودکان جوانتر مشاهده می‌شود. بین 10 تا 20 درصد از تومورهای مغزی که در سال اول تولد روی می‌دهند، تومورهای کروئید پلکسوس هستند.

تومور کورویید پلکسوس یکی از کمیاب‌ترین انواع تومور مغزی است که اغلب در کودکان زیر 15 سال پیشرفت می‌کند. در جراحی کم تهاجمی برای تومورهای کورویید پلکسوس، جهت ایجاد یک ورودی کوچک (port)، می‌بایست پیش از جراحی طرحی اختصاصی و دقیق، طراحی شود که این طرح ممکن است شامل استفاده از تکنولوژی نقشه برداری از مغز باشد. این جراحی یک عمل کم تهاجمی برای دسترسی به تومور از میان کانالی باریک یا یک ورودی کوچک است.

اگر می خواهید در مورد روش‌های درمان جراحی و غیر جراحی یا کم تهاجمی این بیماری بیشتر بدانید، بهترین راه مراجعه به متخصص باتجربه است تا شما را در رسیدن به پاسخ تمام سوالاتتان یاری نماید. در این زمینه می‌توانید برای رزرو وقت ملاقات با دکتر مرادی متخصص جراحی مغز و اعصاب، با شماره‌های 02833235232 - 09192810165 تماس حاصل فرمایید.

محل تومور

کروئید پلکسوس

این تومورها از کروئید پلکسوس که خطوط بطن مغزی هستند و مایع مغزی-نخاعی را تولید می‌کنند، ایجاد می‌شوند. تومورهایی که در بطن‌های جانبی و بتن سوم ایجاد می‌شوند در کودکان خیلی جوان یافت می‌شوند. تومورهای  بطن چهارم و سی پی انگل (CPA)  بطور عموم در بیمارانی با سن 20 تا 35 سال دیده می‌شود.

دسته بندی انواع تومورهای کوروئید پلکسوس

موفقیت در درمان تومور مغزی کودکان به نوع تومور کوروئید پلکسوس بستگی دارد. پزشکان تومور کودکان شما را به شرح زیر دسته بندی کرده‌اند:

پاپیلوماس کورویید پلکسوس

پاپیلوماس کورویید پلکسوس (Choroid plexus papillomas) (CPP)، یکی از دو نوع تومور کروئید پلکسوس است که به آهستگی رشد می‌کند، به ندرت پخش می‌شود و بسیار شایع است.

آتیپیکال پلکسوس پاپیلوماس

تیپیکال پلکسوس پاپیلوماس (Atypical plexus papillomas) (APP)، مانند CPPها نیز نسبت به همتایان مهاجمشان بسیار آهسته رشد می‌کنند و به ندرت پخش می‌شوند.

کروئید پلکسوس کارسینوماس

کروئید پلکسوس کارسینوماس (Choroid plexus carcinomas) (CPC) بسیار تهاجمی هستند و نسبت به APPها و CPPها تمایل بیشتری به پخش شدن دارند.

پاپیلوماس کورویید پلکسوس نسبت به کارسینوماس غالبا راحت‌تر درمان می‌شوند. یک تومور APP می‌تواند به صورت تهاجمی‌تری فعالیت کند ولی معمولا رفتاری مانند تومور CPP دارد.

این تومورها چقدر شایع هستند؟

• بطور کلی تومورهای کورئید پلکسوس کمیاب هستند و تقریبا 3 درصد تومورهای مغزی کودکان را تشکیل می‌دهند.
  • پاپیلوماس کورویید پلکسوس  (CPP) تقریبا 80 درصد از کل تومورهای کورئید پلکسوس را شامل می‌شوند.
  • کروئید پلکسوس کارسینوماس (CPC) 10 تا 20 درصد از کل تومورهای کورویید پلکسوس کودکان را شامل می‌شوند.

علت تشکیل تومورکوروئید پلکسوس چیست؟

به عنوان والدین فرزندتان بدون شک می‌خواهید بدانید چه چیز سبب بروز تومور مغزی کودکتان می‌شود. این مهم است که درک کنید این تومورها و سایر تومورهای مغزی اغلب به دلایل ناشناخته روی می‌دهند. چیزی وجود ندارد که انجام دهید یا جلوی انجام آن را بگیرید تا بتوانید به واسطه آن مانع از پیشرفت تومور شوید. بیماری کمیاب ژنتیکی وجود دارد به نام سندرم Li-Fraumeni که ممکن است به CPC وابستگی‌هایی داشته باشد. اگر کودک شما به CPC مبتلا باشد، پزشک به شما آزمایشات ژنتیک برای تشخیص وجود یا عدم وجود سندرم Li-Fraumeni خواهد داد .

علائم

تومورهای مغزی بسته به محل و اندازه‌شان می‌توانند علائم مختلفی را در کودکان ایجاد کنند. به خاطر داشته باشید که علائم تومورهای مغزی ممکن است شبیه به دیگر وضعیت‌های رایج یا مشکلات پزشکی باشد. این مهم است که با متخصص کودکتان جهت تشخیص آن مشورت کنید. علائم تومورهای کورویید پلکسوس غالبا همرا با افزایش فشار مغزی و می‌توانند شامل :

• سردرد، عموما صبح، هنگام بیدار شدن
  • بد خلقی، بخصوص در در کودکان جوانتر که نمی‌توانند توضیح دهند کجایشان درد می‌کند.
  • بزرگ شدن اندازه سر (در نوزادان دیده شده)
  • هیدروسفالی، انسداد جریان طبیعی مایع مغزی-نخاعی. فشار مغزی ممکن است افزایش یابد و جمجمه می‌تواند بزرگ شود.
  • حالت تهوع و استفراغ. این علائم صبحها بدتر است و در طول روز بهتر می‌شود.
  • سستی و بی‌حالی
  • مشکلات تغذیه و راه رفتن
  • بزرگ شدن ملاج که قسمت نرمی بین استخوان‌های جمجمه نوزدان است.

تشخیص تومور

تشخیص تومورهای کوروئید پلکسوس

اولین اقدام برای درمان کودک شما انجام یک تشخیص دقیق و صحیح است. تومورهای کوروئید پلکسوس عموما از طریق مطالعات تصویری و بیوپسی (نمونه برداری) تشخیص داده می‌شود. آزمایشات تشخیص تومور کورویید پلکسوس ممکن است شامل:

• آزمایشات فیزیکی و تاریخچه پزشکی
  • آزمایش عکس‌العمل (رفلکس) عصبی، قدرت عضلات، حرکات دهان و چشمها، هماهنگی و هوشیاری
  • تصویر تشدید (رزونانس) مغناطیسی (MRI) که یک فرایند تشخیصی است که تصاویری دقیق از ساختار درونی مغز و نخاع تولید می‌کند. در MRI از یک میدان مغناطیسی بزرگ و کامپیوتر برای تجزیه و تحلیل ارگانهای و ساختار داخلی بدن استفاده می‌شود. در این روش از هیچ تشعشع ایکس یا رادیواکتیوی استفاده نمی‌شود.
  • لومبار پانچر (Lumbar puncture ) (برداشتن نمونه نخاعی)، در این روش نمونه بسیار کمی از مایع مغزی-نخاعی (CSF) برداشته می‌شود. درصورتی که تومور پخش شده باشد، با استفاده از آن می‌توان وجود تومور را تشخیص داد. برای انجام از این روش در کودکان می‌توان بصورت ایمن از داروهای آرام‌بخش استفاده کرد.

پزشک شما ممکن است آزمایشات تشخیصی دیگری را با توجه به شرایط خاص کودکتان تجویز کند. وقتی آزمایشات ضروری ما بطور کامل انجام شد متخصصین ما جلسه‌ای تشکیل می‌دهند و آنچه را که در مورد وضعیت کودک شما بدست آورده‌اند بازنگری می‌کنند. پس از آن جلسه‌ای هم با شما و خانوادتان برگزار کرده، نتایج بدست آمده و مناسب‌ترین راه کارهای درمانی را توضیح می‌دهند.

روشهای درمان تومور کروئید پلکسوس

متخصص کودک شما بر اساس چندین عامل نظیر سن کودک شما، تاریخچه پزشکی، نوع تومور، محل، اندازه و محدوده بیماری،  دوره درمانی مخصوصی را مشخص خواهد کرد. درمان تومور کورویید پلکسوس ممکن است شامل موارد زیر شود:

در مورد CPP بین 85 تا 100 درصد کودکان با برداشتن کامل تومور بصورت موفق درمان می‌شوند و در آینده نیاز به اقدام درمانی دیگری ندارند. برای بیماران CPC این مهم است که تا حد ممکن تومور برداشته شود ولی در آینده باز هم به درمان نیاز خواهند داشت.

شیمی درمانی، داروهایی هستند که برای سلولهای سرطانی با قابلیت رشد و تولید مجدد، بکار می‌روند و ممکن است قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور یا بعد از جراحی برای از بین بردن باقی مانده سلول‌های سراطانی مورد استفاده قرار گیرند. گروه‌های مختلف داروهای شیمی درمانی به روش‌های مختلفی اثر کرده و عموما بصورت سیستمیک عمل می‌کنند. کودک شما ممکن است این داروها را بصورت خوراکی به شکل قرص بلعیدنی، بصورت درون ماهیچه‌ای به شکل تزریق درون ماهیچه یا زیر پوست، بصورت درون وریدی به شکل تزریق مستقیم در جریان خون یا درون نخاعی به شکل تزریق مستقیم به درون مایع نخاعی، دریافت کند.

امواج پر انرژی که از یک دستگاه مخصوص تولید می‌شود سبب نابودی یا کوچک شدن تومورها می‌شود. در این روش سلول‌های سراطانی که بعد از عمل جراحی باقی مانده‌اند به دقت مورد هدف قرار می‌گیرند و نابود می‌شوند. این روش درمانی برای کنترل رشد تومور در محل خودش مهم است. با توجه به عوارض جانبی زیاد مانند تاثیر در قدرت یاد گیری و عملکرد هورمونها، بهتر است از این روش بخصوص در کودکان زیر 3 سال استفاده نشود.

عوارض درمان

در درمان تومورهای کروئید پلکسوس تمام شیوه‌های درمانی مانند جراحی، تشعش و شیمی درمانی دارای عوارض جانبی هستند. شناخت آنها به شما و کودکتان کمک می‌کند تا برای آنها آمادگی پیدا کنید و در بعضی موارد از بروز علائم آنها جلوگیری نمایید.

• اعمال جراحی که برای درمان این بیماری انجام می‌شود، باید در مراکز مخصوصی انجام شود، جایی که جراحان مغز و اعصاب باتجربه با دستگاه‌های پیشرفته تکنولوژیکی کار می‌کنند و پزشکانی دارند که در برداشتن هرچه بیشتر تومورها بصورت ایمن و بدون آسیب به بافت مغز، مهارت دارند.
  • تشعش درمانی التهاباتی ایجاد می‌کند که می‌تواند بصورت موقت سبب معلولیت و تشدید علائم شود. برای کنترل این مشکل، گاهی استفاده از استرئیدها که داروهای ضد التهاب هستند ممکن است ضروری باشد.
  • داروهای شیمی درمانی نمی‌توانند بین سلولهای سالم و سرطانی تفاوت قائل شوند. استفاده از بعضی از این داروها با خستگی، ریزش مو، حالت تهوع، استفراغ و سردرد همراه است. این عوارض جانبی تحت شرایط خاصی به شکل ماثری قابل مدیرتند.

برخی مراکز درمانی متخصصینی دارند که داروهای مکمل یا جایگزین ارائه می‌کنند. این شیوه که می‌تواند به کنترل درد و عوارض جانبی درمان کمک کند شامل موارد زیر است:

• طب سوزنی
  • لمس درمانی
  • ماساژ
  • رژیمهای غذایی

با متخصص کودک خود درباره مکمل و جایگزین دارویی مناسب، صحبت کنید.

دورنمای این بیماری برای کودکان مبتلا به آن

بیماران پاپیلوماس کورویید پلکسوس  پس از جراحی بسیار خوب می‌شوند. برای بیماران کوروئید پلکسوس کارسینوما باید مراقبت بیشتری پیش‌بینی کرد و اغلب به درمانهای تهاجمی نیاز دارند. استانداردها و روش‌های درمانی تجربی زیادی برای کودکانی که تومورهای کوروئید پلکسوس پیشرونده و عود کننده دارند، وجود دارد. برای تومورهای عود کننده ممکن است جراحی دوم به همراه تشعش یا شیمی درمانی، نیز ضروری باشد. کودکانی که درمان تومور کوروئید پلکسوس را کامل کرده‌اند باید بصورت سالانه در کلینیک‌ها مراقبت ویزیت شوند تا بتوانند عوارض بیماریشان را مدیریت کنند، به جهت احتمال عود مجدد مورد بررسی قرار گیرند و عوارض جانبی درمان طولانی مدت را کنترل کنند. پیگیری این ویزیت‌ها بطور کلی شامل انجام آزمایشات فیزیکی، تست‌های آزمایشگاهی و تصویر برداری می‌شود.

کوروئید پلکسوس سیست یک طرفه و دو طرفه در سر جنین

معمولاَ این کیستها در سونوگرافی و غربالگری‌های سه ماهه دوم یا سوم بارداری مشاهده می‌شوند و نگرانی بسیاری از مادران را به دنبال دارند ولی آمار نشان می‌دهد که اکثر این کیست‌ها اگر همراه با ناهنجاری‌های خاص دیگری نباشند تا هفته‌های 23 یا 24 و یا حتی بیشتر، از بین می‌روند. در این باره می‌توانید با مراجعه به متخصص اطلاعات کامل‌تری را کسب نمایید.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است"