ورزش های مناسب برای بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع

در این بیماری کانال نخاع به‌دنبال ضخیم شدن (هیپرتروفی) لیگامان‌های داخل کانال نخاع یا ضخیم شدن فاست‌های کمری تنگ می‌شود در نتیجه ریشه‌های عصبی تحت فشار قرار می‌گیرند. مبتلا به تنگی کانال نخاع دچار درد انتشاری به یک یا دو اندام تحتانی می‌باشند که با راه رفتن درد و بی‌حسی (گز گز یا مورمور شدن) ایجاد می‌شود و با نشستن و دراز کشیدن بهبود می‌یابد. بیمارانی که متقاضی عمل جراحی نیستند ورزش درمانی یکی از روش‌های مناسب می‌باشد. توجه داشته باشید که نقص عصبی ایجاد شده با ورزش بهبود نمی‌یابد و باید هرچه زودتر جراحی گردد. بر خلاف دیسک کمر که ورزش‌های کششی رو به عقب باعث بهبودی علائم می‌گردد ، در تنگی کانال با خم شدن به جلو فضای کانال ستون مهره ای باز می‌گردد لذا ورزش‌های این دسته از بیماران طوری طراحی شده تا فضای کانال نخاع افزایش یابد.

نکته مهم: نوع بیماری حتما باید توسط پزشک معالج تشخیص داده شود، سپس بر اساس نوع بیماری ورزش خود را انتخاب نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه درمان تنگی کانال نخاعی با طب سنتی، طب سوزنی و عمل باز یا کم تهاجمی اینجا کلیک کنید.

ورزش شماره 1:

به پشت خوابیده زانوها را خم و به قفسه سینه نزدیک کنید و با دست پشت ران را نگه دارید پس از 30 ثانیه به آهستگی پاها را دراز نمایید این حرکت را 10 بار تکرار نمایید.

ورزش شماره 2:

به حالت سجده قرار گرفته، دست‌ها به جلو کشیده و قفسه سینه و شکم کاملا کشیده و نزدیک زمین قرار گیرد. 30 ثانیه در همین وضعیت قرار گرفته سپس بنشینید . این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

ورزش شماره 3:

به پشت دراز کشیده، زانوها را خم کنید و دست‌ها پشت سر قرار گیرد، همزمان با سفت کردن عضلات شکم، کمر را به زمین نزدیک کنید و 10 ثانیه نگه دارید .این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

ورزش شماره 4:

به پشت دراز کشیده، پاها را از زانو خم کرده سپس در حالی که کمر را به زمین نزدیک کرده‌اید یک پا را با اندازه 5 سانتی متر بالاآورده و 30 ثانیه نگه دارید این حرکت را به طور متناوب و در10 نوبت انجام دهید.

ورزش شماره 5:

به پشت دراز کشیده و لگن و زانو ها را خم می‌کنید. ضمن نزدیک نگه داشتن کمر به زمین به طور متناوب پاها روی زمین کشیده شود و به باسن نزدیک گردد. در هر سمت این تمرین را 10 بار تکرار کنید.

ورزش شماره 6:

دراز کشیده ، زانوها خم و دست ها به صورت ضربدری روی سینه قرار گیرد .سپس به آرامی بلند شوید. تلاش برای بالا رفتن زیاد نکنید طوری که توصیه می‌شود بیش از 30 درجه از زمین بلند نشوید. سپس 2 تا 4 ثانیه نگه دارید و مجدد دراز بکشید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید. می توانید در دو ست ده تایی با فاصله دو دقیقه از هم این تمرین را انجام دهید. بهتر است پاها به جایی قفل نشود و یا کسی پاها را نگه ندارد و در بیماران با درد گردن،دست‌ها پشت گردن قرار گیرد.

ورزش شماره 7:

دراز کشیده و طبق شکل زیر به طور متناوب یکی از پاها را در شکم خم کرده و دو دست خود را دور زانو قلاب کرده و پا را به طرف شکم بکشید. این تمرین را 10 بار تکرار کنید و هر بار به مدت 10 ثانیه نگه دارید.