آندوسکوپی مغز،جراحی کم تهاجمی جایگزین عمل مغز باز با حداقل عوارض

آندوسکوپی-مغز

جراحی آندوسکوپی مغز، روش کم تهاجمی نسبت به روش سنتی جراحی مغز (عمل باز) است که از مزایای بسیاری برخوردار است و در موارد بسیاری می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در طی این روش، لوله نازکی که تصاویر ویدئویی مغز را انتقال می‌دهد، از طریق یک یا دو برش کوچک در جمجمه و یا از طریق یک سوراخ در بدن، قرار داده می‌شود. این دستگاه لوله مانند، به نام آندوسکوپ، شامل یک دوربین کوچک است که به جراح مغز و اعصاب اجازه می‌دهد تصاویر دقیق ناحیه مشکل در مغز را مشاهده کند.

در این روش جراحی بیمار می‌تواند صرف چند روز از بیمارستان مرخص شود و طبق تحقیقات انجام شده در این روش کم تهاجمی جراحی مغز نسبت به روش سنتی، بیمار درد کمتری را پس از عمل احساس می‌کند. مزایای دیگری نیز با این روش همراه است که بسیاری از بیمارانی که مبتلا به آسیب‌ها و تومورهای مغزی هستند، علاقه مند به درمان تحت این روش باشند.

اگر مبتلا به عارضه‌های مغزی هستید و می‌خواهید بدانید آیا این روش برای درمان بیماری شما مناسب است یا خیر، بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص و دریافت اطلاعات دقیق و جامع است. دکتر مرادی، متخصص جراحی مغز و اعصاب، آماده است تا شما را در این زمینه راهنمایی کند. برای رزرو وقت ملاقات می‌توانید با شماره 02833235232 - 09192810165 تماس حاصل فرمایید.

جراحی مغز چیست؟

جراحی-مغز-چیست

جراحی مغز، درمان بیماری‌ها، اختلالات و آسیب‌های مغزی و حوزه‌های اطراف آن از طریق روش‌های عملی یا دستی است. جراحی مغز به طور معمول نیازمند استفاده از ابزار پزشکی برای ترمیم اختلالات فیزیکی ناشی از بیماری یا آسیب است. پیچیدگی جراحی مغز می‌تواند بسته به شرایط خاص متفاوت باشد.

انواع روش‌های انجام جراحی مغز

انواع مختلف جراحی مغز وجود دارد. نوع عمل جراحی مغز که توسط جراح شما استفاده می‌شود، ممکن است به چندین متغیر، از جمله نوع و محل شرایط مورد درمان، وابسته باشد.

جراحی باز مغز

جراحی مغز باز یا جراحی مغز قدیمی شامل یک یا چند برش در پوست سر در ناحیه نیازمند درمان است. سپس جراح یک حفره در جمجمه ایجاد می‌کند که به فلپ استخوانی شناخته می‌شود تا بتواند به مغز دسترسی پیدا کند. مراحل دیگر برای درمان شرایط خاص مانند حذف تومور مغزی یا قطع آنوریسم مغزی انجام می‌شود.

جراحی مغز کم تهاجمی

جراحی کم تهاجمی مغز از پیشرفته‌ترین فن آوری‌ها استفاده می‌کند که می‌تواند اندازه و تعداد برش‌ها را محدود کند و در عین حال دقت و صحت را بهبود بخشد. این کار به طور معمول موجب درد کمتر برای بیمار، زمان بستری در بیمارستان کوتاه‌تر و زمان بهبودی سریع‌تر نسبت به جراحی‌های معمول باز می‌شود. جراحی کم تهاجمی مغز برای درمان شرایطی مانند آنوریسم، تومورهای مغزی، هیدروسفالی و تومورهای هیپوفیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جراحی کم تهاجمی آندوسکوپی مغز (شامل اندونازال و نورودندوسکوپی) و تصویربرداری جراحی مغز و هدایت جراحی، روش‌های مختلف جراحی کم تهاجمی مغز هستند.

جراحی اندوسکوپی مغز را بیشتر بشناسید

جراحی آندوسکوپی مغز روشی است که در درجه اول برای درمان تومورهای مغزی استفاده می‌شود. این یک روش، یک عمل جراحی کم تهاجمی مغز در نظر گرفته می‌شود که به جراحان مغز و اعصاب اجازه می‌دهد تا مشکلاتی را که در عمق مغز وجود دارند، شناسایی و درمان کند. این نوع عمل جراحی ما را قادر می‌سازد تا تومورهای مغزی را با تهاجم کمتر از عمل جراحی مغز باز درمان کنیم، و در عین حال به ما امکان می‌دهد تا دیدگاه عمیقی به مغز داشته باشیم.

مزایای جراحی اندوسکوپی مغز چیست؟

جراحی آندوسکوپی مغز برای بیماران بسیار مفید است. این نوع جراحی کم تهاجمی تر از سایر روش‌های جراحی باز است، که دوره بهبودی سریع‌تر و درد کمتری را برای بیمار به همراه دارد. در حالی که سابقه پزشکی، سن، وضعیت و سایر عوامل هر بیمار در نتیجه جراحی اندوسکوپی مغز نقش مهمی دارد، در اینجا برخی از مزایای مشترک به این روش آمده‌اند:

• حداقل تهاجمی (موجب کاهش درد در بیمار می‌شود)
  • زمان بهبودی سریع تر نسبت به جراحی مغز باز
  • کاهش خطر آسیب مغزی
  • کاهش خطر عوارض جانبی
  • کاهش زمان بستری در بیمارستان

انواع جراحی اندوسکوپیک مغز

انواع جراحی اندوسکوپی مغز عبارتند از:

جراحی اندوسکوپی از داخل بینی

جراحی-اندوسکوپی-از-داخل-بینی

جراحی آندوسکوپی از داخل بینی یک تکنیک کم تهاجمی است که به جراح امکان می‌دهد تا از طریق بینی روی قسمت‌های جلوی مغز و بالای ستون فقرات، عمل جراحی را انجام دهد. یک لوله نازک به نام اندوسکوپ بینی از طریق بینی و سینوس‌ها وارد می‌شود. این لوله امکان دسترسی جراح شما به بخش‌هایی از مغز را می‌دهد که دسترسی به آن‌ها با روش‌های جراحی سنتی دشوار است و اغلب نیازمند برش‌های بزرگ و برداشتن قسمت‌هایی از جمجمه است. جراحی آندوسکوپی از داخل بینی می‌تواند برای از بین بردن تومور در نواحی نزدیک به پایه مغز یا جمجمه و در بالای ستون فقرات استفاده شود. همچنین می‌تواند برای درمان مشکلات سینوس‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این روش به جراح اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به برش‌های بزرگ و یا برداشتن بخش‌هایی از جمجمه به این نواحی دسترسی پیدا کند. این امر اغلب باعث کاهش زمان بهبودی و درد کمتر می‌شود.

از شما خواسته خواهد شد که لباس‌هایتان را درآورده و لباس اتاق عمل بپوشید. یک پرستار فرآیند IV را شروع می‌کند که در طی این روند به شما مایعات و دارویی داده خواهد شد. ممکن است به شما آرامبخش زده شود تا به آرامش‌تان کمک کند. بعد از اینکه شما با متخصص بیهوشی و جراح خود صحبت کردید، بیهوشی دریافت خواهید کرد که باعث می‌شود در طول عمل بخوابید. در طی این فرآیند، تیم جراحی شما یک لوله نازک را از طریق بینی و سینوس‌ها وارد می‌کنند تا نوری را روشن و با دوربین نقطه ای که نیاز به عمل دارد، را مشخص کنند. دوربین در طی عمل جراحی تصاویری را به یک مانیتور اتاق عمل انتقال می‌دهد. ابزارهای مخصوص طراحی شده نیز از طریق بینی به منظور برش و برداشتن تومورها و یا سایر نقاط مشکل وارد می‌شوند. برخی از مراحل ممکن است کمی با آنچه در بالا ذکر شد، متفاوت باشد. با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود درباره اینکه چه اتفاقی ممکن است در طی مراحل شما رخ دهد بحث کنید.

پس از عمل، بینی و سینوس‌ها ممکن است با باند پانسمان شوند. این پانسمان معمولا در عرض یک هفته پس از جراحی برداشته می‌شود. همچنین به شما آنتی بیوتیک‌هایی برای جلوگیری از عفونت داده می‌شود. اگر احساس درد و یا ناراحتی می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. اکثر افراد قبل از رفتن به خانه، 1 تا 2 روز در بیمارستان بستری می‌شوند. هنگامی که مرخص می‌شوید، دستورالعمل‌های داده شده را به همان صورت انجام دهید و نکات بعد از عمل را رعایت کنید. اگر در مورد چگونگی مصرف داروهای توصیه شده سوالی داشتید یا در صورت بروز هر یک از موارد زیر، با پزشک خود تماس بگیرید:

• دردی که با داروهای تجویزی برطرف شود.
  • تب بیش از 38 درجه سانتیگراد
  • تب و لرز
  • قرمزی، حساسیت به لمس، گرما و یا چرک، که نشانه‌های عفونت در محل جراحی هستند.
  • تورم در ناحیه اطراف بینی
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • درد قفسه سینه
  • هر گونه ترشح شفاف از بینی

تیم پزشکی شما دستورالعمل‌های دیگر در مورد آنچه باید پس از عمل خود انجام دهید را به شما ارائه خواهند داد.

نورواندوسکوپی

نورواندوسکوپی یک روش جراحی کم تهاجمی است که در آن جراح مغز، تومور را از طریق سوراخ‌های کوچک (در اندازه سکه ده سنتی) در جمجمه خارج می‌کند. نورواندوسکوپی، جراحان مغز و اعصاب را قادر می‌سازد تا:

• به نواحی از مغز که با جراحی معمول امکان پذیر نیست، دسترسی پیدا کنند.
  • تومور را بدون بریدن یا آسیب رساندن به بخش‌های دیگر جمجمه برداشته و از بین ببرید.

نورواندوسکوپی با استفاده از آندوسکوپ انجام می‌شود، که یک دستگاه کوچک تلسکوپ مانند مجهز به یک دوربین ویدئویی با وضوح بالا و قطعه چشمی رو و در انتهای آن است و جراح مغز و اعصاب را قادر به حرکت و دسترسی به تومور می‌کند. برای برداشتن تومور یا نمونه برداری از آن (بیوپسی)، جراحان اعصاب دستگاه‌های خاصی را به اندوسکوپ متصل می‌کنند، که اغلب یک آندوسکوپ اضافی با انبرک و قیچی در انتهای آن است.

نورواندوسکوپی منجر به موارد زیر می‌شود:

• درد کمتر نسبت به جراحی سنتی
  • بهبودی سریع‌تر از جراحی سنتی
  • زخم حداقل

تومورهای مغزی که می‌توان با نورو اندوسکوپی درمان کرد عبارتند از:

• تومورهای ناحیه پینه آل
  • تومورهای هیپوفیز
  • کیست شکاف راتکه
  • تومورهای قاعده جمجمه
  • تومورهای بطن‌های مغزی

خطرات مربوط به جراحی اندوسکوپی مغز چیست؟

هر عمل جراحی، خطراتی دارد. جراحان به بیماران خود درمورد بهترین گزینه‌های درمانی برای شرایط خاص ان‌ها آموزش می‌دهند و خطرات احتمالی را به آن‌ها توضیح می‌دهند. خطرات احتمالی:

• اختلال موقتی یا دائمی با عملکرد حسی و حرکتی مانند گفتار، بینایی، حافظه، تعادل، هماهنگی و ...
  • لخته خون
  • خون ریزی
  • سکته مغزی
  • کما

سوالات رایج

سوالات-رایج-آندوسکوپی

چند مورد از سوالاتی که متداولاَ در این زمینه پرسیده می‌شود عبارتند از:

آیا جراحی اندوسکوپی از راه بینی درد دارد؟

از صحبت با بیماران پس از عمل، به نظر می‌رسد این عمل در مقایسه با روش‌های سنتی، درد و ناراحی بسیار کمتری به همراه دارد. اکثر بیماران برای کنترل درد به داروهای قوی نیاز ندارند و با داروهای مسکن مانند استامینوفن مرخص می‌شوند. شایع‌ترین شکایت، پانسمان بینی پس از عمل است که در همه زمان‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در عرض یک هفته برداشته می‌شود.

جراحی EEA چه مدت طول می‌کشد؟

زمان جراحی بسته به پیچیدگی هر مورد تفاوت دارد. برای موارد معمول، عمل جراحی اغلب دو ساعت پس از بیهوشی انجام می‌شود. موارد پیچیده‌تر ممکن است از 4 تا 6 ساعت طول بکشد.

چه مدت در بیمارستان خواهم بود؟

اکثر بیماران ما پس از گذراندن دو شب در بیمارستان، مرخص می‌شوند. البته شرایطی وجود دارد که بیماران ممکن است نیاز به نظارت طولانی مدت‌تری داشته باشند و همچنین بسیاری از مواقع بیماران می‌توانند روز بعد از عمل بیمارستان را ترک کنند.

آیا ممکن است دچار نشت مایع نخاعی شوم و به عمل دوباره نیاز داشته باشم؟

اگر تومور هیپوفیز یا تومور دیگری داشته باشید که در آن هیچ برنامه‌ای مبنی بر باز کردن پوشش مغز (دورا) وجود نداشته باشد، احتمال نشت بعد از عمل و نیاز به عمل جراحی مجدد بسیار كم است (كمتر از 2٪). از سوی دیگر، اگر توموری داشته باشید که جراحان نیاز به باز کردن پوشش مغز از طریق بینی داشته باشند، همانند مننژیوما و کرانیوفارنژیوما، این خطر کمی بیشتر است. با ایجاد فلپ بینی (بافت عروقی از بینی خود بیمار که از قسمت سپتوم به پایه جمجمه پیوند داده می‌شود)، احتمال بروز نشت مایع نخاعی پس از جراحی تنها 5.4٪ می‌باشد.

پس از جراحی EEA چه زمان می‌توانم به محل کار بازگردم؟

به طور کلی، بیماران ما بعد از جراحی رو پا (سر حال) هستند. با این حال، هر زمان پس از عمل جراحی مغز، لازم است برای بهبود مناسب زخم‌ها استراحت شود. زمان بازگشت به کار، بسته به اینکه آیا پوشش مغز باز شده است یا خیر، متفاوت است. اگر پوشش مغز باز نشود، همانند عمل جراحی هیپوفیز، بیمار اغلب می‌تواند در عرض چند روز به سر کار بازگردد. اما اگر باز شود، عموما توصیه می‌کنیم از بلند کردن اجسام سنگین برای چند هفته اجتناب شود تا بخش بازسازی شده محکم بسته شود. این سوالات را می‌توان با تیم ما در طی مراجعه مورد بحث قرار داد و در آن زمان تصمیم گیری صورت خواهد گرفت.

هزینه آندوسکوپی مغز

هزینه روش‌های جدید درمان با توجه به تکنولوژی‌های جدید مورد استفاده به نظر می‌رسد بالا باشد. اما در این باره بهتر است با متخصص مشورت نمایید تا بتوانید مقایسه خوبی بین هزینه‌های آندوسکوپی و عمل باز داشته باشید. زیرا به نظر می‌رسد هزینه‌های درمانی این روش نسبت به جراحی با زیاد نیست. البته تعرفه‌های پزشکی محل زندگی شما نیز بر هزینه‌ها تأثیرگذار است.